Оцінка рівня здоров’я та структури захворюваності старшокласників як передумова розробки оздоровчої програми

Автор(и)

  • Віра Підгайна Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Ukraine
  • Вікторія Кириченко Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.1.57-62

Ключові слова:

рівень фізичного здоров’я, юнаки, старшокласники, фізкультурно-оздоровчі заняття

Анотація

Стаття присвячена вивченню питання здоров’я юнаків 16–17 років. У дослідженні взяли участь 48 учнів 10–11 класів, які навчаються в загальноосвітніх школах м. Києва (з них 25 осіб 10-го класу і 23 – 11-го класу). На основі аналізу науково-методичної літератури та даних мережі Інтернет авторові вдалося визначити класи хвороб, що переважають серед старшокласників. У обстежуваних юнаків найбільш поширеними захворюваннями є хвороби травної системи (гастрит, дискенезія жовчовивідних шляхів), системи дихання (хронічні тонзиліт та риніт), хвороби органів чуття (суб’єктивні зорові розлади), а також хвороби серцево-судинної системи.  Мета – визначення структури захворюваності юнаків 16–17 років. Методи: педагогічний експеримент, методика визначення стану фізичного здоров’я за Г. Л. Апанасенко; Міжнародний класифікатор хвороб 10-го перегляду.  Висновки. В результаті дослідження нами було виявлено вихідні показники рівня фізичного здоров’я юнаків 16–17 років. Отримані дані свідчать, що найбільший відсоток учнів з низьким рівнем здоров'я переважає серед юнаків 17 років (73,91 %), нижче середнього виявлено в обох групах, а саме 68 % та 21,74 % відповідно. Середній рівень здоров’я притаманний лише групі 17-річних юнаків (4,35 %), а високий рівень було зафіксовано лише у 16-річних (8 %).  Представлено порівняльну характеристику досліджуваних показників, що входять до методики оцінки рівня фізичного здоров’я у віковому аспекті. Найбільш негативні результати було виявлено під час оцінки дихальної системи. В обох групах найбільша кількість учнів отримали низький рівень – 80 і 95,65 % .  Такі результати свідчать про недостатній розвиток функціональних резервів органів дихання.  За результатами отриманих даних автором запропоновано використовувати інноваційні форми організації дозвілля старшокласників, що дозволить змінити їх ставлення до рухової активності. Відповідно зі збільшенням рівня рухової активності зміняться основні показники, що входять до формули для визначення рівня здоров’я, а також знизиться кількість та частота захворювань.

Посилання

Аndreieva О. Sociopsychological factors determining recreational and health related activity of different age person / О. Аndreieva // Теоriya i metodyka fizvykhovannia і sportu. – N 3. – 2014. – P. 35–40.

Аpanasenko H. L. Еxpress-screening of somatic health level in children and adolescents: methodical recommendations / H. L. Аpanasenko, L. N. Volhina, I. V. Bushuyev. – Кyiv: КМАPО, 2000. – 12 p.

Vаkulenko О. Health status of children and youth of Ukraine / О. Vakulenko, L. Zhalilo, N. Коmarova et al. – Access mode: http://www.health. gov.ua/publ/conf.nsf

Коstiuk P. М. Assessment of Ukrainian schoolchildren health status and its influencing factors / P. М. Коstiuk, I. I. Lapkovskyi // Fizkultura, sport ta zdorovia natsii. – 2011. – Vol. 1, Iss. 12. – P. 202–206.

Кrutsevych Т. I. Control in physical education of children. Adolescents, youth: teaching guide / Т. I. Кrutsevych, М. І. Vorobiov, H. V. Bezverkhnia. – Кyiv: Оlimpiiska literatura, 2011. – 224 p.

Меleha К. Age and sex features of somatic health level and adaptation potential of schoolchildren / К. Меlеha, О. Dulo, М. Dub, М. Shcherba // Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. – 2010. – N 2. – P. 31–34.

Мykhailiuk О. Somatic health level of schoolchildren/ О. Мykhailiuk // Моloda sportyvna nauka Ukrainy. – 2011. – Vol. 2. – P. 164–168.

Моskalenko N. V. Аnalysis of somatic health level of senior schoolchildren / N. V. Моskalenko, D. S. Ieliseieva // Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. – 2014. – N 118. – P. 189–192.

Sаinchuk М. М. Danimcs of value set of senior schoolchildren in their motivation to physical culture engagement / М. М. Sainchuk // Теоriya i metodyka fizvykhovannia і sportu. – 2011. – N 1. – P. 62–66.

Sutula V. О. Health of schoolchildren as a sociopedagogical problem / V. О. Sutula, Т. S. Bondar, М. М. Коchuieva // Visnyl LNU іmeni Т. H. Shevchenko. – 2010. – N 17 (204), Part II. – P. 295–306.

http://medic.in.ua/mijnarodna-klasifikaciya-hvorob-10-pereglyadu.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-20

Номер

Розділ

Статті