ПРАКТИЧНІ ЗАСАДИ ЗДОРОВ’ЯФОРМУЮЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • Наталія Гончарова Національний університет фізичного виховання і спорту України., Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3000-9044
  • Галина Бутенко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5479-3224

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2019.4.49-58

Ключові слова:

здоров’я, здоров’яформуючі технології, практична діяльність, діти молодшого шкільного віку

Анотація

У ході аналізу науково-методичної літератури та практичного досвіду було пояснено важливість здоров’я людини у складі соціальної групи. Особливу увагу звертали на необхідність формування здоров’я дітей молодшого шкільного віку. Розглянуто досвід впровадження здоров’яформуючих технологій у процес фізичного виховання дітей шкільного віку. Мета. Обґрунтовати ключові положення практичної реалізації здоров’яформуючої діяльності дітей шкільного віку в процесі фізичного виховання. Методи. Аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, контент-аналіз, абстрагування. Результати. Обґрунтовано необхідність комплексного практичного підходу до здоров’яформуючої діяльності дітей у процесі фізичного виховання. Запропоновано авторське бачення розвитку ефективності процесу фізичного виховання через впровадження концепції здоров’яформуючих технологій. Визначено основні складові авторської концепції, серед яких теоретико-методологічний, організаційно-процесуальний, критеріально-оцінювальний. Сконцентровано увагу на особливостях змісту освіти учнів на різних циклах навчання в початковій школі. Запропоновано структуру здоров’яформуючих технологій, яка реалізується через засоби активного туризму та враховує циклічність навчання в початковій школі. Розглянуто практичні засади реалізації здоров’яформуючої діяльності у змісті технологій, які враховують індивідуальні особливості дітей під час планування фізкультурно-оздоровчого процесу, обрання змісту засобів фізичного виховання, що мають значний оздоровчий ефект, принципи здоров’яформуючої діяльності. Перевірку ефективності запропонованих здоров’яформуючих технологій здійснювали в процесі педагогічного експерименту за участю дітей 7–10 років. Організація педагогічного експерименту передбачала формування контрольної (25 учнів) та експериментальної (26 учнів) груп на першому циклі навчання в школі, контрольної (20 учнів) та експериментальної (20 учнів) груп дітей на другому циклі навчання. В результаті впровадження запропонованих технологій було досягнуто оптимізацію процесів адаптації до умов навчання дітей на першому циклі навчання в початковій школі та підвищення рівня фізичного здоров’я дітей як на першому, так і на другому циклі навчання.


Посилання

Аlioshyna АІ. Prevention and correction of locomotorium functional disorders in preschoolers, school children and youth in the process of physical education: monograph. Lutsk; 2015. 356 p.

Beseda VV. Features of motor status in “practically healthy” preschoolers. Nauka і оsvita. 2014; 4: 22-7.

Vilenskaya ТЕ. Оbjective risks of physical education process and pedagogical methods of their minimization: on the example of junior school children physical education process [dissertation]. Кrasnodar: Кubansky gos.

un-t fizkultury, sporta i turizma; 2012. 574 p.

Goncharova NM. Socio-pedagogical prerequisites for development of health-forming technology concept in the process of school children physical education. Теоriia і metodyka fizvykhovannia і sportu. 2018; 2: 61-6.

DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.2.61-66.

Goncharova NM. Conceptual approaches to health-forming activity in the process of junior school children physical education. Ukrainskyi zhurnal medytsyny, biolohii ta sportu. 2018; 6(15). Vol. 3:334-8.

Goncharova NM. Тhеоretico-methodical bases of health-forming technologies in the process of junior school children physical education. [аuthor’s abstract]. Кyiv: NUPESU; 2019. 48 p.

Yershova ТА, Ponomareva IА. Experience of using health-forming technologies in DOU. In: Psychologopedagogical and physiological aspects of physical culture and health related program design and their safety provision: Маterialy 3 Меzhdunarodnoy nauchnoy konferentsiyi. Rostov-on-Don (21-24 May 2016). p. 125-32.

Ivanova SS, Vorobyev NB, Chaulina МS, Ivanov АD. Prohecting health-forming physical education technologies for sickly junior school children. Izvestiya Тulskogo gosudarstvennogo universiteta. Fizicheskaya kultura.Sport. 2019; 1: 9-16.

Ivanova SS, Grigoryeva ЕL, Reutova ОV, Zelenova АА, Sedov IА. Issues of health-forming technology realization in polycultural educational space. Теоriya i praktika fizicheskoy kultury. 2016; 11: 44-5.

Каshuba V, Goncharova N. Bases of health-forming activity of junior school children in the context of modern education innovations. Моlodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeyskoho natsionalnoho universytetu im. L. Ukrainky. 2018; 31: 52-59.

Каshuba V, Аlioshyna А, Lopatskyi S. Modern views of control for the state of human statodynamic posture.Моlodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeyskoho natsionalnoho universytetu im. L. Ukrainky. 2018; 32:9-13.

Кrotov VR. Basketball as a means of physical health formation in junior school children. Fizicheskaya kultura, sport i zdorovye. 2017; 30: 155-7.

Кrutsevych Т, Chervotoka М. School children morbidity in the regions of Ukraine during education in school. Теоriia і metodyka fizvykhovannia і sportu. 2019; 2: 57-62. DOI:10.32652/tmfvs.2019.2.57-62

Маslova ОV, Savchenko ОI, Bohdanovych LV, Holub II, Shumiychuk VV. Еndoecological approaches to health formation in children with hearing disorders in the process of adaptive physical education. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problem fizychnoho vykhovannia і sportu. Ser. 15. 2018; 6:59-62.

Мikhailova EI, Мilhailov NG, Derevleva ЕB. Health culture formation in children and youth through aerobics.Кultura fizicheskaya i zdorovya. 2016; 5(60): 97-101.

Мykhno L. Changes in physical health level of junior school children under the influence of experimental health-forming technology. Fizkultura, sport ta zdorovia natsii. 2016; 20: 128-32.

Savliuk S, Sliusarchuk V. Determining indices of improving physical state and health of junior school children.Теоriia і metodyka fizvykhovannia і sportu. 2018; 4: 83-90. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.4.83-90

Sаinchuk ОМ. Programing physical culture and health related Scandinavian walking in physical education of junior school children [dissertation]. Кyiv: NUPESU; 2015. 233 p.

Таtarinova ZА. Health culture formation in children on the basis of eurhythmy art. Nauchny almanakh.2017; 3-2 (29): 198-201.

Uska VR. Peculiarities of complex program for scoliosis physical rehabilitation in preschoolers in polyclinic.Zdorovye rebenka. 2015; 4: 74-7.

Cherniavskyi МV. Recreation and health related technologies in the process of junior school children physical education [dissertation]. Кyiv: NUPESU; 2011. 196 p.

Shebeko VN, Latygovskaya ОV. Characteristics of forming valuable attitude towards health in juniorschool children. Vestnik Tyumenskogo gosudarstvennogo universiteta. Humanitates. 2017; 1: 258-69. DOI:10.21684/2411-197X-2017-3-1-258-269

Butenko H, Goncharova N, Saienko V, Tolchieva H. Use of health tourism as a basis for improving physicalcondition of primary school age children. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2017; 17(1): 34-9.DOI:10.7752/jpes.2017.s1006.

Butenko H, Goncharova N, Saienko V, Tolchieva H, Vako І. Physical condition of primary school children school year dynamics. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2017;17(2):543-9. DOI: 10.7752/jpes.2017.02082

Cojanu F, Visan PF. Development of specific motor skills in primary school children through means of the football game. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2019; 19(S. 6): 2100-5. DOI:10.7752/jpes.2019.s6314

Kashuba V, Futornyі S, Andrieieva O, Goncharova N, Carp I, Bondar O, Nosova N. Optimization of the processes of adaptation to the conditions of study at school as a component of health forming activities of primary school-age children. Journal of Physical Education and Sport. 2018; 18(4), 2515 – 21. DOI:10.7752/jpes.2018.04377

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Номер

Розділ

Статті