Соціально-гуманістичні засади адаптивного спорту як складової адаптивної фізичної культури

Автор(и)

  • Ірина Когут Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2015.2.65-71

Ключові слова:

адаптивный спорт, адаптивная физическая культура, лица с инвалидностью, социально-гуманистический потенциал

Анотація

Раскрывается социально-гуманистический потенциал адаптивного спорта как один из компонентов адаптивной физической культуры. На основе анализа научных источников определены способы повышения уровня социальной интеграции лиц с инвалидностью. Оценен вклад адаптивного спорта в реализацию целей развития тысячелетия. На основании анализа ряда документов доказано значительное внимание представителей различных международных сообществ к важности занятий спортом лиц с инвалидностью. Доказано, что популярность адаптивного спорта, его физический, социальный, гуманистический и экономический потенциал выступают в качестве идеального инструмента для снижения стигмы, связанной с инвалидностью, а также способствуют социализации, независимости, расширению возможностей и полноценной социальной интеграции лиц с инвалидностью.

Посилання

Begidova T. P. Fundamentals of adaptive physical education: [teaching guide] / T. P. Begidova. – Moscow: Fizkultura i sport, 2007. – 192 p.

Briskin, Y. A. Adaptive sports / Y. A. Briskin, S. P. Yevseyev, A. V. Perederiy. – Moscow: Sov. sport, 2010. – 316 p.

The Millennium Declaration of the United Nations (Adopted by General Assembly resolution 55/2 of 8 September 2000) – [Electronic resource] // Access: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/ summitdecl.shtml.

Historical, organizational and social aspects of sport for disabled people: teaching guide for students of higher physical education and sport institutions / [S. F. Matveyev, Y. A. Briskin, I. О. Kogut et al.]. – Кiev: Askonit, 2011. – 250 p.

Convention on the Rights of Persons with Disabilities (unofficial translation) General Assembly resolution No 61/106, adopted at the sixty-first session of the UN. – [Electronic resource]. – Access: http://www.un.org.ua/ ua/disabilities

Matveyev S. F. Teaching principles of training sessions for athletes with mental development disabilities: teaching guide for students of higher physical education and sport institutions / [S. F. Matveyev, I. A. Kogut, E. V. Goncharenko] – Kiev: LLC «Interservice», 2013. – 122 p.

International Charter of Physical Education and Sport (November 21, 1978) – [Electronic resource] // Access: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_350?nreg=995_350&find=1&text

Pavlos, A. Control for general physical and technical fitness of athletes with cognitive development disorder / A. Pavlos. // Cultura fizica: hrobleme stiintifice ale invatamantului si sportului: Materiale conf. st. intern. a doctoranzilor / col. red. : Danail S. [et al.]. – Ch. : Editura USEFS, 2012. – P. 252–256.

Perederii A. V. Features of training of athletes with visual impairments / A. V. Perederii, M. S. Roztorhui // Fizychna aktyvnist, zdorovia i sport: naukovyi zhurnal – L., 2011. – N 4 (6). – P. 46–51.

Pristupa, E. N. Disabled sport as part of the international Olympic movement / E. N. Pristupa, Y. A. Briskin A. V. Perederiy // Intern. Sci. and practical. Conf. States – the CIS member states on nat. Culture and Sports: rep. plenar. meetings. – Minsk: BGUFK, 2010. – P. 66–75. 11. Brave Brazilian wonderkid who was born without feet is invited to train with Barcelona. – [Electronic resource] // Access: http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2194810/Brazilian-wonderkid-Gabriel-Munizinvited-train-Barcelona.html

DePauw K. «Horseback Riding for Individuals with Disabilities: Programs, Philosophy, and Research» (1986) / K. DePauw – Adapted Physical Activity Quarterly. – Р. 217–226.

Emmanuel's Educational Foundation and Sports Academy. – [Electronic resource] // Access: http://www. emmanuelsdream.org/

Organization of American States (OAS), 29th Sess., Inter-American Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Persons with Disabilities. – [Electronic resource] // Access: http://www.oas.org/ juridico/English/sigs/a-65.html.

Inter-American Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Persons with Disabilities. – [Electronic resource] // Access: http://www.oas.org/juridico/english/treaties/a-65.html.

The Secretariat of the African Decade of Persons with Disabilities, Continental Plan of Action for the African Decade of Persons with Disabilities. – [Electronic resource] // Access: http://www.secretariat.disabilityafrica.org/ documents.php?action=get_file&attach_id=267.

UNESCO, International Charter of Physical Education and Sport. – [Electronic resource] // Access: http: // www. unesco.org/education/nfsunesco/pdf/SPORT_E.PDF.

United Nations, The Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities. – [Electronic resource] // Access: http://www.un.org/esa/socdev/enable/dissre00.htm.

United Nations, World Programme of Action Concerning Disabled Persons. – [Electronic resource] // Access: http://www.un.org/esa/socdev/enable/ diswpa00.htm.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-04-24

Номер

Розділ

Статті