Гуманізація освіти та суспільства як передумова формування теорії адаптивної фізичної культури
DOI:
https://doi.org/10.32652/tmfvs.2014.1.32-36Ключові слова:
адаптивная физическая культура, гуманизация общества, гуманизация и гуманитаризация образованияАнотація
Исследуются генезис и взаимосвязь понятий “гуманизм”, “гуманность”, “гуманизация”, “гуманитаризация образования”. Отмечается, что гуманизация образования является одним из основных факторов гуманизации общества. Анализ специальной литературы свидетельствует о наличии значительного количества теоретических обоснований указанных понятий, однако терминологический аппарат зачастую неоднозначен. Определено, что одним из путей гуманизации образования и повышения уровня морально-нравственного развития общества является формирование теории адаптивной физической культуры.
Посилання
Amonashvili S. A. Refl ections on humanist pedagogy / Sh. A. Amonashvili. ‒ Moscow: Publ. house. «Shalva Amonashvili house», 1996. – 496 р.
Bryukhovetskyi V. Education in Ukraine: the creation of social order. Position of the initiative group “First of December” / V. Bryukhovetskyi, B. Hawrylyshyn, I. Dziuba et al. [Electronic resource] //Access mode: http://1-12. org.ua/2013/06/04/1943.
Bestuzhev-Lada I. V. Turn of the school to a man / I. V. Bestuzhev-Lada // Narodnoe obrazovanie. – Moscow, 1995. – N 8–9. – P. 120.
Zimniaia I. A. Humanization of education – twenty-fi rst century imperative / I. A. Zymnyaya // Humanization of education. – Naberezhnye Chelny, 1996. – Is. 1. – P. 20–30.
Ivanova S. V. Humanization of education: goals, objectives and conditions / S. V. Ivanova [Electronic resource] // Access mode: http://www.cisedu.spb.ru/ nauchnie-stati/gumanizatsiya-obrazovaniya-tseli-zadachi-iusloviya.html.
Komissarova S. A. Aspects of humanization and humanitarization of modern education / S.A. Komissarova. – Novosibirsk, 2000. – P. 183–185.
Lezhnykov V. P. Humanization of education: essence, goals, ways: philosophical aspect : autoref. of dis. for the degree of Dr. of Sci. in phylosophy / V. P. Lezhnykov. – Moscow, 1996. – 28 p.
Meyder V. A. Conception of humanization and humanitarization of education: essence, directions, problems: / V. A. Meyder. – Volgograd: Publ. house of the Volgograd State University, Predprynt, 1998. – 60 p.
Nedyna O. V. Humanization of education and uh effect on the development of student personality: autoref. of dis. for degree of Cand. of Sci. in phylosophy/ O. V. Nedyna. – Moscow, 1993. – 20 p.
Smantser A. P. Humanization of pedagogical process in the modern middle school: study guide / A. P. Smantser. – Minsk: BSU, 2010. – 335 p.
Subetto A. I. Humanization of russian society (author concept) / A. I. Subetto. ‒ St. Petersburg; Moscow: Research Center of the Committee on high schools, 1992. – 152 p.
Shapkova L. V. Adaptive physical culture: methodology and development in the area of higher professional education: autoref. of dis. for degree of Dr. of Sci. in pedagogy / L. V. Shapkova. – Moscow, 2003. – 38 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Теорія і методика фізичного виховання і спорту
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.