Гуманізація освіти та суспільства як передумова формування теорії адаптивної фізичної культури

Автор(и)

  • Ірина Когут Гуманізація освіти та суспільства як передумова формування теорії адаптивної фізичної культури, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2014.1.32-36

Ключові слова:

адаптивная физическая культура, гуманизация общества, гуманизация и гуманитаризация образования

Анотація

Исследуются генезис и взаимосвязь понятий “гуманизм”, “гуманность”, “гуманизация”, “гуманитаризация образования”. Отмечается, что гуманизация образования является одним из основных факторов гуманизации общества. Анализ специальной литературы свидетельствует о наличии значительного количества теоретических обоснований указанных понятий, однако терминологический аппарат зачастую неоднозначен. Определено, что одним из путей гуманизации образования и повышения уровня морально-нравственного развития общества является формирование теории адаптивной физической культуры.

Посилання

Amonashvili S. A. Refl ections on humanist pedagogy / Sh. A. Amonashvili. ‒ Moscow: Publ. house. «Shalva Amonashvili house», 1996. – 496 р.

Bryukhovetskyi V. Education in Ukraine: the creation of social order. Position of the initiative group “First of December” / V. Bryukhovetskyi, B. Hawrylyshyn, I. Dziuba et al. [Electronic resource] //Access mode: http://1-12. org.ua/2013/06/04/1943.

Bestuzhev-Lada I. V. Turn of the school to a man / I. V. Bestuzhev-Lada // Narodnoe obrazovanie. – Moscow, 1995. – N 8–9. – P. 120.

Zimniaia I. A. Humanization of education – twenty-fi rst century imperative / I. A. Zymnyaya // Humanization of education. – Naberezhnye Chelny, 1996. – Is. 1. – P. 20–30.

Ivanova S. V. Humanization of education: goals, objectives and conditions / S. V. Ivanova [Electronic resource] // Access mode: http://www.cisedu.spb.ru/ nauchnie-stati/gumanizatsiya-obrazovaniya-tseli-zadachi-iusloviya.html.

Komissarova S. A. Aspects of humanization and humanitarization of modern education / S.A. Komissarova. – Novosibirsk, 2000. – P. 183–185.

Lezhnykov V. P. Humanization of education: essence, goals, ways: philosophical aspect : autoref. of dis. for the degree of Dr. of Sci. in phylosophy / V. P. Lezhnykov. – Moscow, 1996. – 28 p.

Meyder V. A. Conception of humanization and humanitarization of education: essence, directions, problems: / V. A. Meyder. – Volgograd: Publ. house of the Volgograd State University, Predprynt, 1998. – 60 p.

Nedyna O. V. Humanization of education and uh effect on the development of student personality: autoref. of dis. for degree of Cand. of Sci. in phylosophy/ O. V. Nedyna. – Moscow, 1993. – 20 p.

Smantser A. P. Humanization of pedagogical process in the modern middle school: study guide / A. P. Smantser. – Minsk: BSU, 2010. – 335 p.

Subetto A. I. Humanization of russian society (author concept) / A. I. Subetto. ‒ St. Petersburg; Moscow: Research Center of the Committee on high schools, 1992. – 152 p.

Shapkova L. V. Adaptive physical culture: methodology and development in the area of higher professional education: autoref. of dis. for degree of Dr. of Sci. in pedagogy / L. V. Shapkova. – Moscow, 2003. – 38 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-12-27

Номер

Розділ

Статті