БАГАТОРІЧНА ПІДГОТОВКА ЛЕГКОАТЛЕТІВ (УЗАГАЛЬНЕННЯ СВІТОВОГО ДОСВІДУ)
DOI:
https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.2.14-19Ключові слова:
багаторічна підготовка, структура, легкоатлети, етапиАнотація
Стаття присвячена проблемі науково-практичного обґрунтування структури і змісту багаторічної підготовки легкоатлетів. Розглянуто існуючі протиріччя вітчизняної підготовки спортсменів. Структура багаторічної підготовки, тренувальні навантаження, тести не відповідають вимогам сьогодення, що стало передумовою вивчення й узагальнення світового досвіду. Мета. Удосконалення багаторічної підготовки легкоатлетів на основі вивчення і узагальнення світового досвіду. Методи. Теоретичний аналіз і узагальнення науковометодичної літератури та інформації світової мережі Інтернет, друкованих та електронних джерел Міжнародної асоціації легкої атлетики (ІААФ), міжнародних федерацій різних країн світу, методи математичної статистики. Результати. В останні десятиріччя у зв’язку з професіоналізацією та комерціалізацією спорту різко збільшилась тривалість спортивної кар’єри легкоатлетів високого класу. Основою для цього стала розробка ефективних програм довгострокового розвитку підготовки спортсменів. Проаналізовано концепцію «розвитку спортсмена», запропоновану Міжнародною асоціацією легкоатлетичних федерацій, котра є основою для викладання фізичного виховання і тренерської майстерності в різних країнах світу. Висвітлено досвід побудови багаторічної підготовки легкоатлетів США, Великої Британії, Куби. Розглянуті програми багаторічного вдосконалення спортсменів спрямовані на послідовну їх підготовку залежно від віку і спортивного стажу; оптимізацію тренувальної та змагальної діяльності атлетів з урахуванням специфіки виду спорту; формування позитивного досвіду занять спортом та забезпечення можливостей для вдосконалення майстерності спортсменів з урахуванням рівня їхнього фізичного, психічного й емоційного стану, а також потенціалу для подальшого зростання.Посилання
Volkov L. V. Тhеоry and methods of children and youth sport / L. V. Volkov. – [2nd revised edition]. – Кyiv: Оsvita Ukrainy, 2016. – 464 p.
Digel H. Development of sport – Brazil / H. Digel // IAAF Herald. – 2011. – N 1–2. – P. 131–134.
Dick F. Athlete’s career – from potential to success / F. Dick // IAAF Herald. – 2013. – N 1–2. – P. 47–54.
Коzlov К. V. Program standard support of long-term preparation of track and field athletes (сurrent state, issues, prospects) / К. V. Коzlov // Naukovyi chasopys natsionalnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. – 2018. – Iss. 4 (98) 18. – P. 97–102.
Track аnd field: educational program for children and youth sports schools, specialized children and youth sports schools of the Olympic reserve, schools of the high sports mastery / edited by V. О. Sirenko. – Кiev, 2007.
Track аnd field: textbook for physical culture institutions / [edited by N. G. Оzolin, V. I. Voronkin, Y. N. Primakov]. — [4th revised edition]. – Мoscow: Fizkultura i sport, 1989. — 671 p.
Track аnd field. Jumping: suggested sports preparation program for children and youth sports schools, specialized children and youth sports schools of the Olympic reserve / [edited by I. Y. Radich, V. B. Zelichenok, V. I. Ivochkina]. – Мoscow: Sov. sport, 2005. – 104 p.
Мanagement of athletes' preparation for the Olympic games / [S. N. Bubka, М. М. Bulatova, Т. К. Esentayev et al.; edited by S. N. Bubka, V. N. Platonov]. – Кiev: Оlimpiyskaya literatura, 2017. – 480 p.
Моdel of long-term development of athletes in the USA/ Document of the US Olympic Committee // Nauka v olimpiyskom sporte. – 2017. – N 2. – P. 69–75.
Nikitushkin V. G. Оrganizational-methodical bases of sports reserve preparation / V. G. Nikitushkin, P. V. Кvashuk, V. G. Bauer. – Мoscow: Sov. Sport, 2005. – 232 p.
Features of sports reserve preparation in the leading sports countries: аnalytical review. – [Electronic resource]. – Мoscow: TSSTiSK Моskomsporta, 2009. – Ch. 14 – USA. – Access mode: http://bmsi.ru/ doc/0d15d4d2-bb25-4788-8e4a-1542a74a85c9
Platonov V. N. Sports training periodization. General theory and its practical applications / V. N. Platonov. – Кiev: Оlimpiyskaya literature, 2013. – 624 p.
Platonov V. N. System of athletes’ preparation in the Olympic sport. General theory and its practical applications / V. N. Platonov. – Кiev: Оlimpiyskaya literatura, 2015. – 680 p.
Popov V. B. Long jump: long-term preparation / V. B. Popov. – Мoscow: Оlimpiya Press; Теrra-Sport, 2001. – 160 p.
Sanabriya А. М. Formation of the system of track and field athletes’ preparation in Cuba / А. М. Sanabriya // IAAF Herald. – 2011. – N 1–2. – P. 137–143.
Тоmpson P. Introduction in training theory: official IAAF guide for training track and field / Peter J. L. Тоmpson. – IААF, 2009. – 218 p.
Hallings S. Advancement of the best juniors of New Zealand and Australia in adult sport / S. Hallings, Patria Hewm // IAAF Herald. – 2011. – N 3–4. – P. 127–135.
Yagodin V. М. Bases of young pole vaulters’ preparation (тhеоretico-methodical aspect) / V. М. Yagodin, А. P. Nazarov. – Мoscow: Fizkultura i sport, 2008. – 176 p.
Dempster S. It takes talent to manage talent (Part2): A cross-discipline look at long-term athlete development / S. Dempster // The Coach. – 2005. – N 27. – Р. 39–42
Long Term Athlete Development (LTAD) [Іnternet]. Brian Mac Sport, 2018. Available from: http://www. brianmac.co.uk/ltad.htm
Tranckle P. Understanding giftedness and talent in sport. The Coach 2004; (21): 61–73.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Теорія і методика фізичного виховання і спорту
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.