DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.3.80-87

ВІКОВІ ТА ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ

Оксана Марченко

Анотація


У статті розглянуто різноманітні аспекти гендерної проблематики та гендерного підходу у фізичному вихованні школярів, які займаються та не займаються спортом. Визначено його очікувану наукову новизну та практичну значущість у вивченні вікових та гендерних відмінностей формування цінностей фізичної культури школярів. Наведено аналіз аналогічних праць зарубіжних учених та узагальнено результати наукових досліджень, які спрямовані на формування цінностей фізичної культури школярів. Мета.  Вивчити вікові та гендерні особливості формування цінностей індивідуальної фізичної культури школярів 12–17 років. Методи. Аналіз науково-методичної літератури, тестування, методи математичної статистики. Результати. У дослідженні взяли участь школярі 6–11-х класів, з яких 126 респондентів займаються певним видом спорту. Використано стандартизоване тестування за методикою S. Bem «Маскулінність– фемінність» і модифіковану методику вивчення ціннісних орієнтацій М. Рокіча. Доведено, що структура термінальних та інструментальних ціннісних орієнтацій школярів має різний рівень диференціювання.  Відмічено, що вміння диференціювати цінності краще сформоване у школярів, які займаються спортом.  Досліджено взаємозв’язок психологічної статі з ієрархією термінальних та інструментальних цінностей респондентів. Виявлено відмінності у виборі пріоритетних цінностей між юнаками та дівчатами одного статево-рольового психологічного типу.

Ключові слова


школярі; юнаки; дівчата; гендерні відмінності; фізична культура; спорт; ціннісні орієнтації

Повний текст:

PDF

Посилання


Аkusok А. М. Personality socialization as a psycho-pedagogical problem / А. М. Аkusok // Sots. pedahohika : teoria ta praktyka. – 2005. – N 1. – P. 23–25.

Аrkantseva Т. А. Attitudes of parents and children in gender dimension: teaching guide / Т. А. Аrkantseva. – Мoscow: NОU VPО «Моskovsky psykhologosotsialny institut, 2011. – 70 p.

Bem S. Gender lenses : Тransformation of views of sex inequality problem / S. Bem; translated from English. – Мoscow: Rosiyskaya politicheskaya entsyklopediya, 2004. – 336 p.

Vorozhbitova А. K. Gender components of physical culture theory. аuthor’s abstract for Ph. D. in Pedago­ gics: 13.00.01 / А. L. Vorozhbitova. – Мoscow, 2008. – 24 p.

Hovorun Т. Psychological issues of gender realities in Ukraine / Т. Hovorun // materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. – Кyiv, 2011. – P. 16, 17.

Groshev I. V. Psychophysiological differences between men and women / I. V. Groshev. – Мoscow : Izdatelstvo Моskovsky psykhologosotsialny institut; Voronezh: МОDЕК, 2005. – 464 p.

Dulmukhametova G. F. Pedagogical conditions of gender differentiation of teaching junior schoolchildren: author’s abstract for Doctoral Degree / G. F. Dulmukhametova. – Каzan, 2011. – 38 p.

Ilyin Е. P. Sex and gender / Е. P. Ilyin. – Saint Petersburg: Piter, 2010. – 686 p.

Кrutsevich Т. Y. Gender approach issues in physical education / Т. Y. Кrutsevich , О. Y. Маrchenko. MaterialeteCongresului ŞtiinţificInternaţional «SPORT. OLIMPISMSM. SĂNĂTATEVOLUMUL» Chişină, RepublicaMoldova, 5-8 octobrie 2016 . – С. 233–240.

Кrutsevich Т. Y. Age Differenced of Self-esteem of Physical Self at School. Gender Aspects (Index Copernicus International), eLIBRARY (РІНЦ); ERIH PLUS; Polska Bibliografia Naukowa; Ulrich’s Periodicals Directory) Physical Education, Sports and Health in Modern Society: Collected Scientific Papers of Lesya Ukrainka Eastern European National University / compiling by A. V. Tsos, S. J. Indyka. – Lutsk : Lesya Ukrainka Eastern European National University, 2017. – N 2 (38). – 112–116.

Кrutsevych Т. I. Physical education as a social phenomenon / Т. I. Кrutsevych, Н. Pangelova // Теоriya i metodyka fizvykhovannia: [textbook]. – Кyiv: Оlimpiyska literatura, 2017. – Vol. 1. – P. 40–58.

Маrchenko О. I. Gender identity peculiarities in schoolchildren of different ages / О. I. Маrchenko // Pedahohika, psykholohiia tа medyko-biolohichni problem fizvykhovania і sportu: Collection of scientific papers / Ed. by S. S. Iermakov. – 2014. – N 1. – P. 37–41.

Slepova L. N. Spoort social role in society development and personality socialization / L. N. Slepova, Т. N. Khairova, L. B. Dizhonova // Uspekhi sovremennogo yestestvoznaniya. – 2013. – N 10. – P. 206, 207.

Rymarev N. Y. Personality features of adolescents with different gender identity / N. Y. Rymarev. – Кrasnodar: Кubansky gosudarstvenny universitet, 2006. – 22 p.

Tsybukska V. V. Formation motivation to professionally applied physical preparation of srtudents of pedagogical specialties: аuthor’s abstract for Ph. D. / V. V. Tsybulska. – Dnipropetrovsk, 2015. – 21 p.

Abraham WT, GramerRE, Fernandes AM, Mahler E. Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust [Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust]. Current Psychology, winter. – 2001-2002. – Vol. 20. – No 4. – P. 337–348.

Gonsoulin M. Women’s Rights and Women’s Rites. Religion at the Historical Root of Gender Stratification[Women’s Rights and Women’s Rites. Religion at the Historical Root of Gender Stratification]. Electronic jornal of Sociology, 2005. – P. 329–334.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Акусок А. М. Соціалізація особистості як психолого-педагогічна проблема / А. М. Акусок // Соц. педагогіка : теорія та практика. – 2005. – No 1. – С. 23–25.

Арканцева Т. А. Отношения родителей и детей в гендерном измерении: учеб. пособие / Т. А. Арканцева. – М.: НОУ ВПО «Моск. психол.-соц. ин-т», 2011. – 70 с.

Бем С. Линзы гендера : Трансформация взглядов на проблему неравенства полов / Сандра Бем; пер. с англ. – М.: Рос. полит. энциклопедия, 2004. – 336 с.

Ворожбитова А. Л. Гендерные компоненты теории физической культуры. автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук: 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / А. Л. Ворожбитова. – М., 2008. – 24 с.

Говорун Т. Психологічні проблеми гендерних реалій в Україні / Т. Говорун // Зб. мат. міжнар. наук.практ. конф. – К., 2011. – С. 16, 17.

Грошев И. В. Психофизиологические различия мужчин и женщин / И. В. Грошев. – М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та; Воронеж: МОДЕК, 2005. – 464 с.

Дульмухаметова Г. Ф. Педагогические условия половой дифференциации обучения младших школьников: автореф. на соиск. учен. степени доктора наук / Г. Ф. Дульмухаметова. – Казань, 2011. – 38 с.

Ильин Е. П. Пол и гендер / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2010. – 686 с.

Круцевич Т. Ю. Проблемы гендерного подхода в физическом воспитании / Т. Ю. Круцевич, О. Ю. Марченко // MaterialeteCongresului ŞtiinţificInternaţional «SPORT. OLIMPISMSM. SĂNĂTATEVOLUMUL» Chişină, RepublicaMoldova, 5-8 octobrie 2016 . – С. 233–240.

Круцевич Т. Ю. Age Differenced of Self-esteem of Physical Self at School. Gender Aspects (Index Copernicus International), eLIBRARY (РІНЦ); ERIH PLUS; Polska Bibliografia Naukowa; Україніка наукова; Ulrich’s Periodicals Directory) Physical Education, Sports and Health in Modern Society: Collected Scientific Papers of Lesya Ukrainka Eastern European National University / compiling by A. V. Tsos, S. J. Indyka. – Lutsk : Lesya Ukrainka Eastern European National University, 2017. – N 2 (38). – 112–116.

Круцевич Т. Ю. Фізичне виховання як соціальне явище / Т. Ю. Круцевич, Н. Пангелова // Теорія і методика фізичного виховання: [підручник]. – К.: Олімп. л-ра, 2017. – Т. 1. – С. 40–58.

Марченко О. Ю. Особливості гендерної ідентичності у школярів різного віку / О. Ю. Марченко // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту: зб. наук. пр. / за ред. С. С. Єрмакова. – 2014. – No 1. – С. 37–41.

Слепова Л. Н. Социальная роль спорта в развитии общества и социализации личности / Л. Н. Слепова, Т. Н. Хаирова, Л. Б. Дижонова // Успехи современ. естествознания. – 2013. – No 10. – С. 206, 207.

Рымарев Н. Ю. Личностные особенности подростков с различной гендерной идентичностью [автореферат] / Н. Ю. Рымарев. – Краснодар: Кубан. гос. ун-т., 2006. – 22 с.

Цибульська В. В. Формування мотивації до професійно-прикладної фізичної підготовки студентів педагогічних спеціальностей на різних формах навчання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук / В. В. Цибульська. – Дніпропетровськ, 2015. – 21 с.

Abraham WT, GramerRE, Fernandes AM, Mahler E. Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust [Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust]. Current Psychology, winter. – 2001-2002. – Vol. 20. – N 4. – P. 337-348.

Gonsoulin M. Women’s Rights and Women’s Rites. Religion at the Historical Root of Gender Stratification[Women’s Rights and Women’s Rites. Religion at the Historical Root of Gender Stratification]. Electronic jornal of Sociology, 2005. – P 329-334.




Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 1992-7908 (друк);

ISSN: 1992-9331 (інтернет);