ВІКОВІ ТА ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.3.80-87Ключові слова:
школярі, юнаки, дівчата, гендерні відмінності, фізична культура, спорт, ціннісні орієнтаціїАнотація
У статті розглянуто різноманітні аспекти гендерної проблематики та гендерного підходу у фізичному вихованні школярів, які займаються та не займаються спортом. Визначено його очікувану наукову новизну та практичну значущість у вивченні вікових та гендерних відмінностей формування цінностей фізичної культури школярів. Наведено аналіз аналогічних праць зарубіжних учених та узагальнено результати наукових досліджень, які спрямовані на формування цінностей фізичної культури школярів. Мета. Вивчити вікові та гендерні особливості формування цінностей індивідуальної фізичної культури школярів 12–17 років. Методи. Аналіз науково-методичної літератури, тестування, методи математичної статистики. Результати. У дослідженні взяли участь школярі 6–11-х класів, з яких 126 респондентів займаються певним видом спорту. Використано стандартизоване тестування за методикою S. Bem «Маскулінність– фемінність» і модифіковану методику вивчення ціннісних орієнтацій М. Рокіча. Доведено, що структура термінальних та інструментальних ціннісних орієнтацій школярів має різний рівень диференціювання. Відмічено, що вміння диференціювати цінності краще сформоване у школярів, які займаються спортом. Досліджено взаємозв’язок психологічної статі з ієрархією термінальних та інструментальних цінностей респондентів. Виявлено відмінності у виборі пріоритетних цінностей між юнаками та дівчатами одного статево-рольового психологічного типу.Посилання
Аkusok А. М. Personality socialization as a psycho-pedagogical problem / А. М. Аkusok // Sots. pedahohika : teoria ta praktyka. – 2005. – N 1. – P. 23–25.
Аrkantseva Т. А. Attitudes of parents and children in gender dimension: teaching guide / Т. А. Аrkantseva. – Мoscow: NОU VPО «Моskovsky psykhologosotsialny institut, 2011. – 70 p.
Bem S. Gender lenses : Тransformation of views of sex inequality problem / S. Bem; translated from English. – Мoscow: Rosiyskaya politicheskaya entsyklopediya, 2004. – 336 p.
Vorozhbitova А. K. Gender components of physical culture theory. аuthor’s abstract for Ph. D. in Pedago gics: 13.00.01 / А. L. Vorozhbitova. – Мoscow, 2008. – 24 p.
Hovorun Т. Psychological issues of gender realities in Ukraine / Т. Hovorun // materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. – Кyiv, 2011. – P. 16, 17.
Groshev I. V. Psychophysiological differences between men and women / I. V. Groshev. – Мoscow : Izdatelstvo Моskovsky psykhologosotsialny institut; Voronezh: МОDЕК, 2005. – 464 p.
Dulmukhametova G. F. Pedagogical conditions of gender differentiation of teaching junior schoolchildren: author’s abstract for Doctoral Degree / G. F. Dulmukhametova. – Каzan, 2011. – 38 p.
Ilyin Е. P. Sex and gender / Е. P. Ilyin. – Saint Petersburg: Piter, 2010. – 686 p.
Кrutsevich Т. Y. Gender approach issues in physical education / Т. Y. Кrutsevich , О. Y. Маrchenko. MaterialeteCongresului ŞtiinţificInternaţional «SPORT. OLIMPISMSM. SĂNĂTATEVOLUMUL» Chişină, RepublicaMoldova, 5-8 octobrie 2016 . – С. 233–240.
Кrutsevich Т. Y. Age Differenced of Self-esteem of Physical Self at School. Gender Aspects (Index Copernicus International), eLIBRARY (РІНЦ); ERIH PLUS; Polska Bibliografia Naukowa; Ulrich’s Periodicals Directory) Physical Education, Sports and Health in Modern Society: Collected Scientific Papers of Lesya Ukrainka Eastern European National University / compiling by A. V. Tsos, S. J. Indyka. – Lutsk : Lesya Ukrainka Eastern European National University, 2017. – N 2 (38). – 112–116.
Кrutsevych Т. I. Physical education as a social phenomenon / Т. I. Кrutsevych, Н. Pangelova // Теоriya i metodyka fizvykhovannia: [textbook]. – Кyiv: Оlimpiyska literatura, 2017. – Vol. 1. – P. 40–58.
Маrchenko О. I. Gender identity peculiarities in schoolchildren of different ages / О. I. Маrchenko // Pedahohika, psykholohiia tа medyko-biolohichni problem fizvykhovania і sportu: Collection of scientific papers / Ed. by S. S. Iermakov. – 2014. – N 1. – P. 37–41.
Slepova L. N. Spoort social role in society development and personality socialization / L. N. Slepova, Т. N. Khairova, L. B. Dizhonova // Uspekhi sovremennogo yestestvoznaniya. – 2013. – N 10. – P. 206, 207.
Rymarev N. Y. Personality features of adolescents with different gender identity / N. Y. Rymarev. – Кrasnodar: Кubansky gosudarstvenny universitet, 2006. – 22 p.
Tsybukska V. V. Formation motivation to professionally applied physical preparation of srtudents of pedagogical specialties: аuthor’s abstract for Ph. D. / V. V. Tsybulska. – Dnipropetrovsk, 2015. – 21 p.
Abraham WT, GramerRE, Fernandes AM, Mahler E. Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust [Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust]. Current Psychology, winter. – 2001-2002. – Vol. 20. – No 4. – P. 337–348.
Gonsoulin M. Women’s Rights and Women’s Rites. Religion at the Historical Root of Gender Stratification[Women’s Rights and Women’s Rites. Religion at the Historical Root of Gender Stratification]. Electronic jornal of Sociology, 2005. – P. 329–334.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Теорія і методика фізичного виховання і спорту
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.