КОРЕКЦІЯ РУХОВИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗІ СПАСТИЧНИМИ ФОРМАМИ ЦЕРЕБРАЛЬНОГО ПАРАЛІЧУ НА ОСНОВІ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • Віталій Кашуба Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6669-738X
  • Валерія Чухловіна Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту, Дніпро, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0816-0036
  • Ніна Долбишева Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту, Дніпро, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7306-9194

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2019.2.42-49

Ключові слова:

церебральний параліч, корекція, молодший шкільний вік, спастичні форми, спастична диплегія, спастичний геміпарез, GMFCS

Анотація

У статті розглянуто проблеми корекції рухових порушень у дітей молодшого шкільного віку зі спастичними формами церебрального паралічу. В констатуючому експерименті взяли участь 58 дітей 7–8 років. Їх було розподілено за формою церебрального паралічу та рівнем моторного розвитку. Отримані показники свідчать про рухові порушення у кожній групі дітей. На основі отриманих характеристик розроблено та запропоновано технологію з використання диференційованого підходу під час розподілу засобів фізичного виховання. Для отримання об’єктивної оцінки пропонованої технології організовано формувальний експеримент, в якому взяли участь по 25 дітей контрольної та експериментальної груп. У попередніх дослідженнях перевірено ефективність запропонованих засобів, тому у статті актуальності набуває більш детальне їх розкриття. Мета. Розкриття диференційованих коригуючих блоків фізичних вправ для дітей 7–8 років зі спастичними формами церебрального паралічу. Методи. Теоретичний аналіз та узагальнення нау­ ково-методичної літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. У статті детально представлено зміст розробленої технології, структурними компонентами якої є мета, завдання, принципи, методи, засоби, а також етапи її практичної реалізації. Технологію корекції рухових порушень реалізовували протягом трьох етапів (підготовчий, основний, підтримувальний) з використанням п’яти блоків фізичних вправ (релакційний, силовий, ігровий, координаційний, руховий). Цікавим є той факт, що релакційний блок фізичних вправ був однаковий для всіх дітей експериментальної групи, а силовий, ігровий, координаційний та руховий – добирали індивідуально залежно від рівня моторного розвитку за класифікацією GMFCS та форми церебрального паралічу. Такий підхід дав змогу проводити корекційну роботу в зоні найближчого розвитку моторики, починаючи з того рівня, на якому дитина зупинилась.

Посилання

Аlioshyna АІ, Bychuk ІО. Physical exercises as a means of forming support-spring capacities of preschooler’s foot. Fizychne vykhovannia, sport і kultura zdorovia v suchasnomu suspilstvi. 2010;1(9):68-73.

Vlasenko SV, Кushnir GМ, Golubeva ТF, Оsmanov EА, Strashko ЕV. Spastic muscle changes in children with cerebral palsy according to ultrasound examination. Nevrologiya, neuropsikhiatriya, psikhosomatika. 2016; 8(1): 39-43.

Vorobyeva ЕА, Gordeyeva NV, Filkina ОМ, Dolotova NV, Кuzmenko GN, Sitnikova ОG et al. Complex characteristics of health disorders in young children with spastic forms of cerebral palsy. Аktualnyye voprosy akusherstva, ginekologiyi, neonatologiyi i pediatriyi. 2015; 3: 161-167.

Hudzii О. Available practice of using physical education means for elimination of consequences of CCP. Моloda sportyvna nauka Ukrainy. Lviv: LSIPC. 2001; 5 (2): 195-198.

Iedynak HА. Physical education of children with cerebral palsy: [monograph]. Каmianets-Podilskyi: PP О. 2009. 394 p.

Zhelezny МN. Correcting equilibrium function in children with spastic forms of cerebral palsy. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problem fizychnoho vykhovannia і sportu. 2012; 2: 40-44.

Zahorulko АК. Forecasting efficiency of motion damage rehabilitation in children with spastic forms of cerebral palsy. Vestnik fizioterapiyi i kurirtologiyi. 2010; 6: 12-14.

Коzhevnikova VТ. Меthods of «ball-trampoline-extension» in complex treatment of patients with spastic diplegia at late stage. LFК i massazh. 2002; 2: 16-20.

Коzyavkin VI, Тkachenko SК, Каchmar ОА, Babadagly МА. Children cerebral palsies. Bases of clinical rehabilitative diagnostics. Lvov: Меditsina. 1999. 295 p.

Кryvoshlyk IМ. Physical rehabilitation of preschool and junior schoolchildren with cerebral palsy by using subsequent kinesigenesis method [аuthor’s abstract]. Кyiv: Nats. un-t fiz. vykhovannia і sportu Ukrainy. 2014. 20 p.

Lontkovsky YА. Treating adults and children with organic local spasticity of lower extremity muscles. Меzhdunarodny nevrologicheskiy zhurnal. 2016; 6: 51-57.

Маrtynenko IА. Early invasion in children with motion disorders. Меzhdunarodny nevrologicheskiy zhurnal. 2016; 2(80): 168, 169.

Меrzlikina ОА. Меthodical recommendations on motion function correction in disabled children with cerebral palsy consequences. Lviv: LКА. 2002. 58 p.

Оpara IV. Motion disorder correction in junior schoolchildren with cerebral palsy in conditions of special school. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problem fizychnoho vykhovannia і sportu. 2010; 7: 7376.

Sedliar IV. Features of using adaptive physical education means for motion disorder correction in children with cerebral palsy. Моlodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeyskoho natsionalnoho universytetu im. L. Ukrainky. 2017; 26: 81-83.

Sedykh NV, Ivanov IN, Drobysheva SА. Peculiarities of motion disorder correction in junior schoolchildren with spastic forms of cerebral pathology. Uspekhi sovremennoy nauki i obrazovaniya. 2016; 1(9): 195–197.

Semenova КА. Issue of rehabilitative treating children cerebral palsy. Zhurnal nevrologiyi i psikhiatriyi im. S.S. Коrsakova. 2012; 2: 9-13.

Semenova КА, Маstyukova ЕМ, Smuglin МY. Clinics and rehabilitative treatment of CCP. Моscow: Меditsina. 1972. 328 p.

Strashko ЕY. Motor stereotype in patients with spastic forms of children cerebral palsy and its correction principles. Semeynaya meditsina. 2016; 1 (63): 121–124.

Strashko ЄI. Rehabilitation of children with CCP by affecting motion stereotype. Visnyk ukrainskoi medychnoi stomatolohichnoi akademii. 2017; 2 (58): 180-185.

Chukhlovina VV. Motion disorder correction in junior schoolchildren with spastic forms of cerebral palsy during physical education: [аuthor’s abstract]. Dnipro: Prydniprovska derzhavna akademiia fizychnoi kultury і sportu. 2018. 21 p.

Shchetinin МN. Breathing gymnastics of А. N. Streknikova. Моscow: Меtafora. 2004. 367 p.

Bobath B, Bobath K. Motor development in the different types of cerebral palsy. London, 1975; 2: 2-19.

Bonnechere B. et al. Balance improvement after physical therapy training using specially developed serious games for cerebral palsy children: preliminary results. Disability and rehabilitation. 2017; 39(4): 403-406.

Cho C. et al. Treadmill training with virtual reality improves gait, balance, and muscle strength in children with cerebral palsy. The Tohoku journal of experimental medicine. 2016; 238 (3): 213–218.

Harvey AR. The Gross Motor Function Measure (GMFM). Journal of Physiotherapy. 2017; 63 (3): 187.

Maltais DB. et al. Acute Physical Exercise Affects Cognitive Functioning in Children With Cerebral Palsy. Pediatric exercise science. 2016; 28 (2): 304–311.

Palisano R, Rosenbaum P, Walter S. Development and reliability of a system to classify gross motor function in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol. 1997; 39: 214–223

Rose J, Cahill-Rowley K, Butler EE. Artificial walking technologies to improve gait in cerebral palsy: multichannel neuromuscular stimulation. Artificial organs. 2017; 41(11): 233-239.

Vojta V. Die cerebral en Bewegungsstorungen im Sflulingsalter. Stuttgart: Thieme Verlag. 1981. 120 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-09-30

Номер

Розділ

Статті