ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧІ, СПОРТИВНІ ТА ІНШІ ЗАКЛАДИ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.1.117-127

Ключові слова:

діти з особливими потребами, інвалідність, інклюзивна освіта, навчальний заклад, фізична культура і спорт

Анотація

Анотація. Нині у більшості країн Європи, в тому числі й в Україні, відбуваються значні зміни у законодавстві щодо розуміння і забезпечення якісної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Аналіз даних Міністерства соціальної політики України свідчить, що станом на 2017 р. кількість людей з інвалідністю у відносному підрахунку збільшилася вдвічі порівняно з 1990 р. Важливим питанням для цієї категорії населення є рівний доступ до всіх можливостей сучасної цивілізації, починаючи з вільного пересування і закінчуючи освітою і працевлаштуванням.
Мета. Виявити проблеми та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні.
Методи. Аналіз та узагальнення науково-методичної літератури і матеріалів мережі Інтернет, порівняльний аналіз, вивчення нормативно-правових актів.
Результати. У розвинених країнах Європи інклюзивне навчання в освітніх закладах є проявом демократії. Установлено, що в Україні останніми роками в напрямі розвитку інклюзивної освіти досягнуто певних успіхів: на законодавчому рівні закріплено право створювати в закладах середньої освіти спеціальні та інклюзивні класи; ухвалено ряд нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію норм і положень законодавства. Незважаючи на пожвавлення роботи із запровадження інклюзивної освіти й певні успіхи на цьому шляху, є чимало перешкод для її успішного розвитку. В Україні необхідно здійснити такі заходи: продовжувати законодавче оформлення цієї системи навчання; приділяти особливу увагу додатковій освітянській підготовці вчителів, які працюють з дітьми з інвалідністю; внести фінансування інклюзивної освіти до переліку захищених статей Закону України «Про Державний бюджет України».

Посилання

Аdyrkhaev SH. Modern technology of physical education of students with disabilities in an inclusive education. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problem fizychnoho vykhovannia і sportu. 2016.1:4–12.

Baranovska LV, Baranovskyi ММ. Conceptual aspect of adult learning in the system of higher education in Ukraine. Visnyk Natsionalnoho aviatsiynoho universytetu. 2014.5 (1):14–19.

Borysova ОV, Коhut IО, Маrynych VL, Chebanova КV. Problems and prospects for the development of inclusive education in Ukraine. Fizychna aktyvnist і iakist zhyttia liudyny. 2018:56.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Higher Education» (as of January 16, 2020). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2020. 88 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Preschool Education» (as of July 16, 2019). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2019. 27 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On General Secondary Education» (as of August 9, 2019). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2019. 27 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Education» (as of January 16, 2020). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2020. 104 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On the basis of social protection of persons with disabilities in Ukraine» (as of February 13, 2020). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2020. 24 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Child Protection» (as of August 9, 2019). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2019. 25 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Extracurricular Education» (as of January 16, 2020). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2020. 24 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Vocational Education» (as of January 1, 2019). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2019. 31 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Rehabilitation of Persons with Disabilities in Ukraine» (as of January 1, 2020). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2020. 30 p.

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine «On Physical Culture and Sports» (as of July 16, 2019). Kyiv: Official Herald of Ukraine; 2019. 34 p.

State Statistics Service of Ukraine. Inclusion indicator in Ukraine [Internet]. Kyiv: SSSU; 2018 [updated 2018 Jan. 10; cited 2019 Dec 20]. Available: http://www.ukrstat.gov.ua/

Коhut I, Маrynych VL., Chebanova КV. General provisions of inclusive education as a modern sociopedagogical phenomenon and the basis for social integration of athletes with disabilities. Теоriia і metodyka fizvykhovannia і sportu. 2017; (2): 14-19.

Коhut IО. Socio-humanistic principles of development of adaptive physical culture in Ukraine (on the material of adaptive sports) [monograph]. Lviv: SPОLОМ; 2015. 284 p.

Коlupaieva АА, Таranchenko ОМ, Bilozerska IО et al. Inclusive education fundamentals: teaching guide. Кyiv: А. S. К; 2012. 308 p.

Curriculum for extracurricular education in physical culture and sports «Karate – train together» (authors Kohut IO, Marynych VL, Chebanova KV) «Approved for use in out-of-school educational institutions» (minutes of the meeting of Methodical Commission for Extracurricular Education of the Scientific and Methodological Council for Education of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated June 26, 2019 № 2;

Perfilieva МV. Inclusive education – step to equality. Теzy dopovidei VII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii; 2012 Apr. 27; Khmeknitskyi instytut sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina».; 2012. 338 p.

Action plan to ensure the right to education of children with special educational needs, including children with disabilities: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 768; 2013 Jun. 14. MES of Ukraine. 2014.

On Amendments to Certain Laws of Ukraine Concerning Access of Persons with Special Educational Needs to Educational Services: Law of Ukraine № 2541-VIII; 2018 Ver. 6. Official Herald of Ukraine; 2018. 11 p.

On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine: Law of Ukraine № 2249 – VIII; 2018 Dec. 19. Official Herald of Ukraine;2018. 12 p.

On Amendments to the Law of Ukraine “On Education” Regarding the Peculiarities of Access of Persons with Special Educational Needs to Educational Services: Law of Ukraine № 2053-VIII; 2017 Ver. 28. Official Herald of Ukraine; 2017. 3 p.

On amendments to the order of the Ministry of Youth and Sports of Ukraine України 67 «On the organization of educational and training work of children's and youth sports schools»; 2015 Jan. 17. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 4706. 2015.

On the introduction of inclusive education in secondary schools: realities and prospects: Decision of the Board of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of the country, protocol № 2 / 3-2; 2013 Mar. 01. MONmolodsport. 2013

On establishing the term of study in general educational institutions for children in need of correction of physical and (or) mental development ”: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 585; 2003 April. 23. KMU.2003.

On ensuring the rights of children with disabilities and children in need of correction of physical and (or) mental development: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1041; 2007 November. 27. Liga: zakon. 2007.

On approval of the State standard of primary general education of children in need of correction of physical and (or) mental development: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 848; 2013 Aug 21. KMU. 2013.

On approval of measures for the introduction of inclusive education in preschool and secondary schools for the period up to 2015: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1034; 2013 Aug 23. MES of Ukraine. 2013.

On approval of the concept of inclusive education development: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 912; 2010 Oct. 01. MES of Ukraine. 2010.

On approval of the action plan for 2017-2029 on the implementation of the Concept of implementation of state policy in the field of reforming general secondary education «New Ukrainian School»; Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 903-r; 2019 April. 17. KMU. 2019.

On approval of the regulations on the individual form of education in secondary schools: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 732; 2019 Aug. 20; MES of Ukraine. 2020.

On approval of the procedure for the organization of inclusive education in secondary schools: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 872; 2011 Aug 15. КМU. 2011.

On the National Doctrine of Education Development: Decree of the President of Ukraine № 347/2002; 2002 April. 17. Official Gazette of the President of Ukraine. 2002.

On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021: Decree of the President of Ukraine № 344/2013; 2013 Jun. 25. Official Gazette of the President of Ukraine. 2013.

On organizational and methodological principles of ensuring the right to education for children with special educational needs: Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1 / 9–533; 2016 Jul. 12. MES of Ukraine. 2016

On the organization of inclusive education in out-of-school education institutions: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 779; 2019 Aug. 21. КМU. 2019.

On the organization of inclusive education in secondary schools: Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1 / 9–384; 2012 May 5. MES of Ukraine. 2012.

On holding parliamentary hearings on the topic: «Education, health care and social security of children with mental and physical disabilities: problems and ways to solve them»: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine № 1158-VII; 2014 Mar. 25. VVR № 23. 2014.

On the Recommendations of the Parliamentary Hearings on the topic: “Education, health care and social security of children with mental and physical disabilities: problems and ways to solve them”: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine № 96 – VIII; 2015 Jan. 01. VVR № 10. 2015.

On creating conditions for ensuring the right to education of persons with disabilities: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 691; 2005 Dec. 02; MON of Ukraine. 2005.

Chaykovskyi МI. Тhеоrt and practice of sociopedagogical work with youth with disabilities under conditions of inclusive educational environment [dissertation]. Starobilsk: «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka»; 2016. 570 p.

Chernichenko LА. Inclusive education as a modern educational innovation. Моlodyi vchenyi. 2016; 39 (12): 537 – 541.

Shevtsiv ZМ. The impact of the legal framework of inclusive education on the preparation of future teachers to work in an inclusive environment of secondary school. Narodna оsvita. 2017. 2: 10–16.

Regarding methodological recommendations for teaching children with special educational needs in 2019/2020. Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1 / 9-498; 2019 Aug. 5. MES of Ukraine. 2019.

Armstrong F., Armstrong D., Barton L. Inclusive education: policy, contexts and comparative perspectives. Routledge. 2016: 176 р.

O’Hanlon C. Inclusive education in Europe. Routledge. 2017: 164 р.

Raymond E. B. Learners with mild disabilities: A characteristics approach. Pearson. 2016: 317 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-04

Номер

Розділ

Статті