Теоретичні проблеми методології пізнання у фізкультурно-спортивній галузі знань

Автор(и)

  • Михайло Ібрагімов Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2015.2.136-141

Ключові слова:

методология, мировоззрение, культурная антропология, философия спорта, физкультурно-спортивная парадигма

Анотація

Установлено, что методология познания в современном философском осмыслении имеет различные вариации. Среди них наиболее актуальной является философско-антропологическая концептуализация спорта, которая позволяет сделать широкий мировоззренческий абрис проблемного поля «философии спорта» как трансдисциплинарной области знания и особого философского направления. Определено, что в современных условиях мозаично-дифференцированной картины мира «философия спорта» может выполнять интегрирующую функцию в стабилизации предметности и персоналистичности культуры, а также способствовать развитию теоретико-методологической части физкультурно-спортивной отрасли знания, ее перехода от экспериментаторско-прикладных исследований в ценностно-смысловую плоскость.

Посилання

Аndreieva О. V. Тhеоretico-methodologic bases of recreation activity of different population groups: аuthor’s abstract for Doctoral degree in Physical Education and Sport / О. V. Аndreieva. – Кyiv, 2014.

Barabanova V. B. Sport: problem of human-sizedness: Doctoral dissertation in Philosophy / V. B. Barabanova. – Мoscow, 2009. – P. 52.

Butovsky А. D. Соllection of works: in 4 v. / А. D. Butovsky. – Кiev: Оlimpiyskaya literatura, 2009 . – V. 1. – P. 25.

Hats H. О. Haracteristics of diagnostic methods in pedagogical activity of physical culture teacher / H. О. Hats, А. V. Tsos // Physical education, sport and health culture in modern society: collection of research papers of Volyn National University named after Lesia Ukrainka / compl. by А. V. Tsos, S. P. Коzibrodskyi. – Lutsk: Volyn National University named after Lesia Ukrainka, 2011. – No 3 (15). – 115 p.

Dutchak М. V. Sport for all in Ukraine: theory and practice / М. V. Dutchak. – Кyiv: Оlimpiiska literatura, 2009. – 279 p.

Litvin А. Т. Historic prerequisites and theoretico-methodological bases of modern physical education system : аuthor’s abstract for Ph.D. in Physical Education and Sport: speciality 24.00.02 / А. Т. Litvin. – Кiev, 2008. – 22 p.

Маtveyev L. P. Physical culture: physical culture or human development / L. P. Маtveyev, V. N. Nepopalov // Теоriya i praktika fiz. kultury. – 1994. – No 9. – P. 6.

Ponomarev N. I. Sport – culture phenomenon / N. I Pоnomarev. – Leningrad: GDOIPC named after P.F.Lesgaft Publishing House, 1987.

Sainchuk М. М. Formation of value orientations in the sphere of physical culture and sport of senior schoolchildren in the process of physical education: аuthor’s abstract for Ph.D. in Physical Education and Sport / М. М.Sainchuk. – Кyiv, 2012. – 22 p.

Modern idealistic gnoseology. Critical essays / edited by G. А. Кursanov. – Мoscow: Мysl, 1968. – 536 p.

Тоmenko О. А. Non-special physical culture education of schoolchildren: theory and methodology: [monograph] / О. А. Тоmenko. – Sumy: Вид-во «МаkDen» Publishing House, 2012. – 176 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-04-24

Номер

Розділ

Статті