МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО КОРЕКЦІЇ ПОРУШЕНЬ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДАТНОСТЕЙ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ВАДАМИ СЛУХУ В ПРОЦЕСІ АДАПТИВНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • Володимир Джевага Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2016.2.24-28

Ключові слова:

адаптивное физическое воспитание, технология, школьники с нарушениями слуха, координационные способности

Анотація

Представлена технология коррекции нарушений координационных способностей детей младшего школьного возраста с нарушениями слуха. Изучены основные направления, методы и приемы адаптивного физического воспитания младших школьников с нарушениями слуха. Технология включает цели, задачи, направления и этапы внедрения, средства и методы, формы реализации технологии и параметры нагрузки. Выделены блоки технологии: теоретической подготовки, коррекции нарушений координационных способностей (с использованием платформы BOSU) и стретчинга, социализации и контроля. Отмечается, что критерием эффективности технологии является повышение уровня физической подготовленности, появление уверенности в ходе и точности в движениях и жестах.

Посилання

Verbina V. V. Methods of adaptive physical education for hearing-impaired preschool children through the use of elements of children’s fitness / V. V. Verbina // Uchenyye zapiski. – N 11 (81). – 2011. – P. 44–48.

Vypasnyak I. P. Social integration of deaf children through physical activity: author’s abstract for Ph.D. in Physical Education and Sport: spec. 24.00.02 / I. P. Vypasnyak. – Lviv, 2007. – 19 p.

Golozubets T. S. Technique APV deaf children of primary school age with creative means of physical culture: author’s abstract for Ph.D. in Pedagogics / T. S. Golozubets. – Far-Eastern State. Academy Phys. culture. – Khabarovsk, 2005. – 22 p.

Kirgizov A. P. Development and implementation of health-correction process in physical education in deaf children: author’s abstract for Ph.D. in Pedagogics: 13.00.04 / A. P. Kirgizov. – SEI HPE Trans-Baikal State. Ped. University named after N. G. Chernyshevsky. – Ulan-Ude, 2011. – 23 p.

Korolev S. A. Technique of education of motor-coordination abilities of deaf children 4–7 years in special preschools: author’s abstract for Ph.D. in Pedagogics / S. A. Korolev. – Moscow, 2004. – 19 p.

Kramarenko A. L. Technique of increase of motor activity of the deaf junior schoolchildren on the basis of use of audiovisual effects: author’s abstract for Ph.D. in Pedagogics: 13.00.04 / A. L. Kramarenko. – Far Eastern State Academy of Physical Culture. – Khabarovsk, 2009. – 24 p.

Nasrallah Hmayidi Ziad Ahmad Correction of posture hearing-impaired pupils by means of physical education: author’s abstract for Ph.D. in Pedagogics: spec. 24.00.02 / Hmayidi Ziad Ahmad Nasrallah. – Kyiv, 2008. – 20 p.

Oskolkova E. A. Adaptive physical education in the professional adaptation of pupils of special (correctional) educational institutions: author’s abstract for Ph.D. in Pedagogics: spec. 13.00.04 / E. A. Oskolkova. – Moscow, 2008. – 24 p.

Shapkova L. V. Private method adaptive physical education: teaching guide / ed. by L. V. Shapkova. – Moscow: Sov. sport, 2004. – 464 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-03-23

Номер

Розділ

Статті