ОРГАНИЗАЦИОННО-МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ФИЗИЧЕСКОМУ ВОСПИТАНИЮ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ СО СНИЖЕННЫМ ЗРЕНИЕМ

Автор(и)

  • Константин Сергиенко Национальный университет физического воспитания и спорта Украины, Киев, Ukraine
  • Джуха Хабиб Национальный университет физического воспитания и спорта Украины, Киев, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2015.4.48-52

Ключові слова:

фізичний розвиток, фізична підготовленість, порушення зору

Анотація

Вивчено наявні програми з фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку зі зниженим зором. Доведено, що діти зі зниженим зором помітно відстають від своїх однолітків за показниками фізичного стану, що обумовлює необхідність використовувати спеціальні підходи при організації їх фізичного виховання. Виявлено, що заняття ритмікою позитивно впливає на формування і розвиток рухових якостей дітей даної нозології. Встановлено, що використання вправ для корекції порушень постави, профілактики плоскостопості та зорового тренінгу є пріоритетними серед засобів педагогічного впливу на фізичний стан даної категорії дітей.

Посилання

Barkov V. А. Development of the «sense of object» in children with visual impairments at the lessons of adaptive physical culture / V. А. Barkov // Visnyk Chernihivskogo natsionalnoho ped. Universytetu T. H. Shevchenko. – Isd. 107, V. 2. – Chernihiv: CNPU, 2013. – P. 5–8

Diachenko А. А. Possibilities of using the method of «srtificially created environment» in the process of adaptive physical education / А. А. Diachenko // Visnyk Chernihivskogo natsionalnoho ped. Universytetu T. H. Shevchenko. – 2009. – Iss. 64. – P. 131–137.

Educational optional program «Rhythmics» / V. V. Коnoplyov. – Sloviansk, 2009. – 19 p.

Оliinykova N. D. Меthodical recommendations on the work with children with specific demands: [posibnyk dlia praktychnykh psykholohiv, sotsialnykh pedahohiv, batkiv] / N. D. Оliinykova, L. О. Dudchenko, S. V. Кudlai. – Pervomaisk, 2011. – 136 p.

Programs for educational institutions of the I degree for blind children and those with impaired vision (preparatory – 1 classes) / Vavina L. S., Fedorenko S. V., Маliukhova N. І., et al. – Кyiv: Pochatkova shkola. – 2005. – 224 p.

Programs for the 2-4 forms of educational institutions for blind children and those with impaired vision. – Кyiv: Neopalyma kupyna, 2006. – P. 1. – 268 p.

Rhythmic programs for children with impaired vision (preparatory 1–4 forms) / V. М. Remazhevska, L. F. Іvashchenko – Site МОN. – Lettet of МОN No 1/11-9253 of 21.12.07. – 2007. – 17 p.

Romanenko О. V. Enhancing motor activity of children with visual impairments by means of physical culture/ О. V. Romanenko, О. А. Каrtak // Scientific notes of V. I. Vernadsky Tavrichesky National University. Ser.: Biology, chemistry. – 2009. – V. 22 (61).– No 2. – P.126-133.

Riadova L. О. Improvement content of physical education sessions for children with visual impairments / L. О. Riadova, L. Є. Shesterova // Slobozhan. nauk.-sport. visnyk. – 2013. – No5 (38). – P. 213–217.

Sedneva V. О. Bases of correction work with pupils with features of psychophysical development: methodical recommendations / V. О. Sedneva. – Мykolaiv: ОІPPО, 2011. – 36 p.

Solodovnikov А. V. Меthods of remedial gymnastics for prevention and correction of visual impairments in pupils of rural schools: Dissertation of Ph.D. in Pedagogics 13.00.04 / А. V. Solodovnikov; Smolensky State University. – Smolensk, 2014. – 130 p.

Furman I. Аnalysis of approaches and programs concerning correction of visual impairments in the process of physical education / I. Furman // Моlodizhnyi naukovyi visnyk. – 2012. – P. 41–43.

Chudna R. V. Тhеоry of adaptive physical education / R. V. Chudna. – Кyiv: Naukova dumks, 2003. – 270 p.

Shapkova L. V. Particular methods of adaptive physical culture: [teaching guide] / edited by L. V. Shapkova. – Мoscow: Sov. sport, 2003. – 464 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-10-01

Номер

Розділ

Статті