ВЛИЯНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ТЕХНОЛОГИИ НА ДВИГАТЕЛЬНУЮ АКТИВНОСТЬ И ПСИХОФИЗИЧЕСКОЕ СОСТОЯНИЕ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Автор(и)

  • Гульназ Агеева Набережночелнинский филиал Поволжской государственной академии физической культуры, спорта и туризма, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2014.4.28-31

Ключові слова:

діти старшого дошкільного віку, стимулювання, рухова активність, параметри рухової активності, психофізичний стан

Анотація

Подано оцінку ефективності впливу педагогічної технології на рівень рухової активності і показники психофізіологічного стану дітей старшого дошкільного віку. На основі результатів шагометрії встановлено недостатній рівень рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Обґрунтовано необхідність упровадження у процес фізичного виховання дитячого дошкільного навчального закладу і сім’ї педагогічної технології стимулювання організованої і самостійної рухової активності дітей старшого дошкільного віку, що включає специфічні та неспецифічні засоби фізичної культури. Запропоновано організаційно-методичні умови впровадження розробленої технології.

Посилання

Ageyeva G. F. Analysis of motor activity parameters in experimental PEI / G. F. Ageyeva // Theory and practice of phys. culture. – 2008 . – N. 2 . – P. 91–92.

Ageyeva G. F. Stimulation of motor activity in preschoolers / G. F. Ageyeva, G. N. Golubeva // Modern problems of science and education. – 2012 . – N. 2 . –Access mode: http://www.science-education.ru/102-5993.

Ageyeva G. F. Psychophysical state of preschool children during the development of innovative programs / G. F. Ageeva // Theory and practice of phys. culture. – 2010 . – N. 6. – P. 92.

Ageyeva G. F. Stimulation of organized and independent motor activity of preschool children by physical education means / G. F. Ageyeva, G. N. Golubeva // Ped.-psychol. and med.-biol. probl. of phys. culture and sport. – 2013. – N. 1 (26) – [Electronic resource] //Access mode: http:// kamgifk.ru / magazin / journal.htm.

Bultukova A. V. Organization and content of physical education of children aged 4–6 years in different age groups: author’s abstract for Ph.D. in Ped. / A. V. Bultukova . – Krasnodar, 2006. – 23 p.

Gaydadina I. I. Increasing the level of physical training of children aged 5-6 years on the basis of intensification of sports activity together with parents: / author’s abstract for Ph.D. in Ped. / I. I. Gaydadina. – Krasnodar, 2010. – 23 p.

Demidova Y. V. Pedagogical system of directed personality formation of children aged 3–10 years by means of physical culture in progymnasium: author’s abstract for Doctoral degree in Ped. / Y. V. Demidova. – Krasnodar, 2004. – 24 p.

Dineika K. V. Movement, breathing, psychophysical training / K. V. Dineika. – Minsk: Polymya, 2003. – 142 p.

Lazarev M. L. Hello! : study guide for teachers of preschool educational institutions / M. L. Lazarev. – M.: Mnemozina, 2004 . – 248 p.

Minnikayeva N. V. Playing activity in the motor regime of the day of senior preschoolers as the means of formation of personality physical culture: author’s abstract for Ph.D. in Ped. / N. V. Minnikayeva . – Omsk, 2009. – 23 p.

Pravdov M. A. Integration of motor and cognitive activity of children during physical culture lessons at preschool educational institutions: author’s abstract for Doctoral degree in Ped. / M. A. Pravdov. – Shuya , 2003. – P. 46.

Runova M. A. Motor activity of the child in kindergarten : A guide for teachers of pre-school instit., teachers and students ped. instit. and colleges / M. A. Runova. – Moscow: Mosaika-Syntez, 2004. – 256 p.

Stepanenkova E. Y. Theory and methods of physical education and child development: teach. guide for students of higher ped. institutions/ E. Y. Stepanenkova. – Moscow: Akademia, 2001 . – 368 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-10-23

Номер

Розділ

Статті