ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ З ВАДАМИ СЛУХУ

Автор(и)

  • Анна Оріховська Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна https://orcid.org/0000-0003-4742-1585

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2019.3.92-98

Ключові слова:

студентська молодь з вадами слуху, самооцінка, емоційне благополуччя, соціальна інтеграція, психоемоційний стан

Анотація

На основі аналізу спеціальної науково-методичної літератури, даних соціологічних і педагогічних досліджень визначено рівень самооцінки та емоційного благополуччя студентської молоді з вадами слуху як одних з найважливіших компонентів психологічного здоров’я. Під час дослідження приділено особливу увагу характеристикам емоційного благополуччя студентів з метою глибокого впливу на подальшу їх взаємодію в соціумі (сприймати інтелектуально-естетичні цінності суспільства, опановувати морально-етичні норми взаємин). Адже соціальна адаптація студентської молоді з вадами слуху часто ускладнюється емоційними і поведінковими розладами, які формуються як вторинні відхилення через первинну ваду і соціальну депривацію. Мета. Виявлення особливостей психоемоційного стану студентської молоді з вадами слуху. Методи. Теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури, тестування, бесіди. Результати. Власні дослідження дозволили нам визначити самооцінку студентської молоді з вадами слуху. Встановлено, що велика частина студентів має занижену самооцінку, оскільки їх уявлення про ідеальну особистість не відповідає самосприйняттю. Розрахунок коефіцієнта Спірмена показав, що відсутня статистична значущість між самооцінкою студента та його уявленням про ідеальну особистість. Багато юнаків мають недостатній рівень самооцінки (83,33 %), а серед дівчат переважає критичний (28,57 %) і недостатній (48,57 %) рівні. Витоки неадекватної самооцінки (критичний і недостатній рівні) нерідко криються в індивідуальних особливостях або в несприятливих умовах навчання, виховання, в різних соціальних інститутах. Якщо студенти з вадами слуху мають занижену самооцінку, вони не впевнені у своїх силах, у них обмежені життєві перспективи, вони не прагнуть до повної реалізації своїх можливостей. Виявлено, що залежно від статі емоційний стан випробуваних відрізняється: зазвичай юнаки більш впевнені в собі, не схильні до переживань, рідше відчувають самотність і тривожність. У той самий час дівчата відзначаються широтою пізнавальних інтересів, мають більш широкий кругозір.

Посилання

Аndreieva О, Оrikhovska А. Socio-psychological bases of health related and recreational motor activity of student youth with hearing disorders. Теоriia і metodyka fizvykhovannia і sportu. 2016;4:25-31.

Bocheliuk VY, Тurubanova АV. Psychology of person with restricted abilities: teaching guide; Кyiv: Tsentr uchbovoi literatury; 2011. 264 p.

Dmitriyeva NB. Personality health psychology: teaching guide. Каzan: ТGGPU; 2010. 61 p.

Zborovska NА. Features of social situation of development and language competence of pupils with hearing disorders. In: Education of persons with disabilities: ways of development. 2014;6:60-66.

Lеdeniova ОV. Sociopsychological aspects of youth recreation in current conditions: [Еlectronic resource]. In:Тhеоretical and applied problems of psychology: zbirnyk naukovykh prats Skhidnoukr. nats. un-tu imeni V. Dalia. 2009;1(21): 135-8.

Lytovchenko SV. To the problem of social adaptation and rehabilitation of persons with hearing disorders through higher education system. Rehabilitation of children with features of psychophysical development: materialy 1 Кrymskoi konferentsii. Simferopol: Кrymske navchalno-pedahohichne derzhavne vydavnytstvo; 2015. 113-8.

Lytovchenko SV. Social afaptation of students with hearing disorders in conditions of high school. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. Таrasa Shevchenka. 2015;13(93):112-6.

Оrikhovska АS. To the question of psychological features of student youth with hearing disorders to health related and recreation sessions. In: Rybalko LМ, editor. Physical rehabilitation and health saving technologies: materialy 2 Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konf.; 2016 November 24; Poltava: PolНNTU іmeni Iuriia Коndratiuka; 2016. 145-7.

Syniak VА, Nudelman VV. Features of mental development of deaf child. Моscow: Prosveshcheniye; 2001. 161p.

Futorny SМ, Аndreyeva ЕV. To the question of life quality and practical components providing student health. Theory and Methods of Physical Education and Sports. 2013;1:50-65.

Brown DR. Promoting physical activity: A guide for community action Human Kinetics, 2010. 280 p.

Inclusive Recreation: Programs and Services for Diverse Populations. By Human Kinetics, 2011.

Kunstler R. Therapeutic Recreation Leadership and Programming. Human Kinetics, 2010. 416 p.

Kindal A, Shores, Stephanie T. West Pursuing Leisure During Leisure – Time Physical Activity. Journal of Physical Activity & Health, Issue 5, p.685 – 694, September 2010.

Rodney P, Joseph, Casey L, Daniel H. Thind. Applying Psychologica lTheoriesto Promote Long-Term Maintenance of Health Behaviors. October 27, 2014.

Kashuba V, Andrieieva О. The trendsin recreationala ctivity of different groups of ukrainians. Reasearch year book. Studiesin physical educationand sport. Warzawa: Medsportpress;12:1; 2016. p.145 – 147.

Keeley TJH, Fox KR, The impactof physicalac tivity and fitness on academicac hieve mentand cognitive performance inchildren. International Reviewof Sportand Exercise Psychology. 2009;2(2):198-21

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-26

Номер

Розділ

Статті