РОЗВИТОК РУХОВИХ ЯКОСТЕЙ У СПОРТСМЕНІВ РІЗНОЇ СТАТІ ТА ЇХ ЗНАЧУЩІСТЬ У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ У ЧЕРЛІДИНГУ
DOI:
https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.1.34-41Ключові слова:
черлідинг, спортсмени, рухові якості, підготовка, відмінності, чоловіки, жінкиАнотація
Анотація. Черлідинг характеризується високою складністю структури рухових дій, що висуває високі вимоги до розвитку і вдосконалення рухових якостей, котрі проявляються в складній взаємодії між собою, зі спортивною технікою, психологічною підготовленістю і включаються в структуру рухових дій, характерних для успішної змагальної діяльності, у вигляді окремих елементів складної і збалансованої в різних складових системи. Це потребує вивчення особливостей фізичної підготовки спортсменів.Мета. Дослідити особливості розвитку рухових якостей у спортсменів різної статі та визначити їх значущість у системі підготовки черлідерів високої кваліфікації.
Методи. Аналіз літературних джерел та мережі Інтернет, практичного досвіду, тренувальної діяльності спортсменів у черлідингу, експертне опитування, узагальнення, систематизація, методи математичної статистики.
Результати. Визначено відмінності розвитку рухових якостей, м’язових груп у чоловіків та жінок. Доведено, що вони реалізуються в різних рухових навичках і уміннях, що об’єднує процеси фізичної та технічної підготовки. Між чоловіками і жінками існують значні відмінності в рівні силових якостей, що обумовлено великим обсягом м’язової маси і знежиреної маси тіла. Для жінок основним напрямом у роботі над розвитком силових якостей є вдосконалення процесів нервової регуляції, у чоловіків – зниження гіпертрофії м’язів. Змагальна діяльність у черлідингу пов’язана з проявами різних видів сили у взаємодії і постійному чергуванні, з проявами сили в концентричному, ексцентричному, ізометричному, пліометричному і балістичному режимах в складній послідовності і визначається структурою змагальної діяльності. До компонентів підготовки спортсменок у черлідингу віднесено силову, технічну, музично-ритмічну та координаційну, хореографічну, психологічну підготовку. Підготовка спортсменів у черлідингу багатокомпонентна. Фізична підготовка чоловіків та жінок у команді обумовлена анатомічними та фізіологічними особливостями, що потребує врахування під час побудови моделей фізичної підготовленості для реалізації ефективної змагальної композиції на змаганнях.
Посилання
Bar-Оr О, Rawland Т. Children health and motor activity: from physiological bases to practical application. [transl. from English]. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura, 2009. 528 p.
Blazhko N, Shynkaruk О. Peculiarities of performing competitive program in team cheerleading disciplines. Маterialy II Vseukrainskoi elektronnoi konferentsii «Innovation and information technologies in physical culture, sport, physical therapy and ergotherapy», 18 April 2019. Кyiv. NUPESU; 2019. 14-6.
Boloban VN. Sports acrobatics. Кiev: Vyshcha shkola; 1988. 168 p.
Zinchenko IА. Designing training process of athletes in cheerleading at the stage of specialized basic training [аuthor’s abstract]. Kharkiv; 2013. 22.
Lopatkina YG. Evaluation criteria and ways to increase the reliability of the competitive activities of highly qualified acrobats [аuthor’s abstract]. Кrasnodar; 2005. 24.
Lyakh VI. Coordination abilities of school children. Мinsk; 2006. 306 p.
Nikolayeva МS. Formation and improvement of the ability to spatial orientation in highly qualified gymnasts when performing throws and catching the ball [аuthor’s abstract]. Моscow; 1999. 23.
Platonov VN. Sports training periodization. General theory and its practical application. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2013. 624 p.
Platonov VN. System of athletes’ preparation in the Olympic sport. General theory and its practical applications: textbook in 2 b. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2015. B. 2. 752 p.
Platonov VN. Motor qualities and physical preparation of athletes. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2017. 656 p.
Pozdeyeva ЕV. Evaluation and correction of individual competitive programs of senior gymnasts in sports aerobics [аuthor’s abstract]. Оmsk; 2006. 24 p.
Putintseva ЕV. The structure of types of initial training of children aged 7-9 years in sports dances [аuthor’s abstract]. Моscow. 2008. 24 p.
Seely RR, Stivens ТD, Тate F. Аnatomy and physiology: in 2 books: translated from English. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2007. 662 с.
Urlova ОN. Development of special coordination abilities in young skaters at the stage of preliminary training [аuthor’s abstract]. Khabarovsk; 2004. 24 p.
Shynkaruk О, Blazhko N. Features of training athletes in individual and team cheerleading competitions. Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii. 2018; 6: 185-91.
Shynkaruk О, Blazhko N. Peculiarities of competitive disciplines in cheerleading. Маterialy ХII mizhnarodnoi konferentsii «Youth and the Olympic movement». Кyiv; 2019. 193-4.
Shinkaruk ОА, Sivash IS. Rhythmic gymnastics: selection and orientation of training of athletes in group exercises: Monograph. Кyiv: Оlimpiyska literatura; 2016. 120 p.
Shinkaruk О, Тоpol А. Comprehensive assessment of the training of qualified athletes in rhythmic gymnastics. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2017; 4: 17–26.
App ТI, Pshenichnikova GN. Methods for improving the coordination of group motor actions of qualified athletes in cheerleading. Оmsky nauchny vestnik. 2014; 2 (126): 204–8.
App ТI, Pshenichnikova GN. Coherence of motor actions as a complex index of competitive readiness of team programs in cheerleading. Perspektivy nauki. 2014; 9; 30–3.
Byshevets N, Denysova L, Shynkaruk O, Serhiyenko K, Usychenko V, Stepanenko O, Syvash I. (2019). Using the methods of mathematical statistics in sports and educational research. Journal of Physical Education and Sport, 19 (3), Art 148, pp 1030-34
Byshevets N, Shynkaruk O, Stepanenko O, Gerasymenko S, Tkachenko S, Synihovets I, Filipov V, Serhiyenko K, Iakovenko O (2019). Development skills implementation of analysis of variance at sport-pedagogical and biomedical researches. Journal of Physical Education and Sport, University of Pitesti. 19 (6), Art 311; pp. 2086–90
deVries HA, Housh TI. (1994). Physiology of exercise. Madison, Wisconsin: WCB Brown and Benchmark Publ., 636 p.
Fleck S, Kraemer W. (2004). Designing resistance training programs. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 375 p.
Garhammer JJ. (1991). A comparison of maximal power outputs between elite male and female weightlifters in competition. International Journal of Sport Biomechanics, 7, pp. 3-11
Gotshalk L, Kraemer WJ, Nindl BC. (1998). Contribution of upper body training on total body strength and power in young women. Medicine & Science in Sports & Exercise, 30(5), p. 162
Greig M. (2009). The influence of soccer-specific activity on the kinematics of an agility sprint. European Journal of Sport Science, 9(1), pp. 23-33
Häkkinen K. (1994). Neuromuscular adaptation during strength training, aging, detraining and immobilization. Critical Reviews in Physical and Rehabilitation Medicine, 6, pp. 161-198
Janssen I, Heymsfield SB, Wang ZM, Ross R. (2000). Skeletal muscle mass and distribution in 468 men and women aged 18-88 yr. Journal of Applied Physiology, 89, pp. 81-88
Kato K, Muraoka T, Higuchi T, Mizuguchi N, Kanosue K. (2014). Interaction between simultaneous contraction and relaxation in different limbs. Experimental Brain Research, 232, pp. 181-189.
Kenney LW, Wilmore JH, Costill DL. (2012). Physiology of sport and exercise. Champaign: Human Kinetics, 621 p.
Kraemer WJ, Bush JA, Wickham RB, Denegar CR, Gomez AL, Gotshalk LA, Duncan ND, Volek JS, Putukian M, Sebastianelli WJ. (2001). Influence of compression therapy on symptoms following soft tissue injury from maximal eccentric exercise. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 31(6), pp. 282-290.
Lloyd RS, Faigenbaum AD, Stone MH, et al. (2014). Position statement on youth resistance training: The 2014 international consensus. British Journal of Sports Medicine, 48, pp. 498-505.
Miller T. (2012). NSCA’s guide to tests and assessments, 1st ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 360 p.
Muraoka T, Watanabe Y, Kanosue K. (2015). Intraand inter-person coordinated movements of fi ngers and toes. In: K. Kanosue, T. Nagami and J. Tsuchiya, eds., Sports Performance, 1st ed. Springer Japan, pp. 37-48.
Myer GD, Lloyd RS, Brent JL, Faigenbaum AD. (2013). How young is “too young” to start training? ACSM Health & Fitness Journal, 17, pp. 14-23.
Sale DG. (1999). Neuromuscular function. In: M. Tarnopolsky, ed., Gender differences in metabolism: Practical and nutritional implications, 1st ed. Florida: CRC Press, pp. 61-85.
Sanborn CE, Jankowski CM. (1994). Physiologic considerations for women in sport. Clinics in Sports Medicine, 13, pp. 315-327.
Sands W, McNeal J. (2014). Mobility development and flexibility in youths. In: R.S. Lloyd and J.L. Oliver, eds., Strength and conditioning for young athletes: science and application, 1st ed. London; New York: Routledge, pp. 132-146.
Stone MN, Stone M, Sounds WA. (2007). Principles and practice of resistance training. Champaign: Human kinetics, pp. 259-276.
Tazoe T, Endoh T, Nakajima T, Sakamoto M, Komiyama T. (2007). Disinhibition of upper limb motor area by voluntary contraction of the lower limb muscle. Experimental Brain Research, 177, pp. 419-430.
Vanderburgh PM, Kusano M, Sharp M, et al. (1997). Gender differences in muscular strength: An allometric model approach. Biomedical sciences instrumentation, 33, pp. 100-105.
Zillmer DA, Powell JW, Albright JP. (1991). Gender-specific injury patterns in high-school varsity basketball. Journal of women’s health, 1, pp. 69-76.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Теорія і методика фізичного виховання і спорту
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.