ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ ДО ЗАНЯТЬ СПОРТОМ ЮНИХ СПОРТСМЕНІВ (НА ПРИКЛАДІ БАСКЕТБОЛУ)

Автор(и)

  • Валентина Воронова Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-5072-4184
  • Ірина Смоляр Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-8817-7035

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.1.110-116

Ключові слова:

мотив, потреби, мотиваційна сфера, мотивація спортивної діяльності

Анотація

Анотація. Зміни, що відбуваються в суспільстві, суттєво впливають на зміст мотивів молодого покоління українців. У сучасної молоді спостерігається переоцінка колишніх цінностей і життєвих орієнтирів, що відповідно буде спрямовувати тренерів на пошук переконливих аргументів на користь мотивування, залучення молоді до занять спортом. Саме тому необхідно систематично проводити моніторинг змін особливостей мотиваційної сфери юних спортсменів, діагностику з метою отримання знань про визначення мотивів, які спонукують їх займатися спортом протягом досить тривалого часу.
Мета. Визначити особливості мотиваційної сфери спортсменів-баскетболістів 12–15 років. Методи. Аналіз науково-методичної літератури; анкетування; методи психодіагностики; методи математичної статистики.
Результати. Структура мотиваційної сфери юних спортсменів, які займаються баскетболом, досить мінлива і залежна від багатьох факторів, серед яких варто виділити успішність діяльності спортсмена, ступінь задоволеності навчально-тренувальним процесом і психологічним кліматом у команді. Для того, щоб почати самостійно займатися спортом, спортсмену-початківцю слід пройти кілька етапів: від формування позитивного ставлення до занять спортом до стійкого бажання регулярних, самостійних занять. Таким чином, тренеру необхідно знати та використовувати як відповідний психологодіагностичний комплекс для кожного з етапів формування мотивації до занять спортом, так і відповідні методи впливу на мотивацію юних спортсменів-баскетболістів до занять фізкультурно-спортивною діяльністю.

Посилання

Volkov LМ. Тhеоry and methods of children and youth sport: textbook for students of physical culture institutions. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2002. 294 p.

Volkova IP. Sports psychology in the works of domestic specialists. St. Petersburg: Piter; 2002. 384 p.

Voronova V, Spesyvylh О. Features of the need-motivational sphere of sports-dancers. Теоriia і metodyka fizvykhovannia і sportu. 2013; 3: 87-90. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2013.3.87-90

Ilyin ЕP. Моtivation and motives. St. Petersburg: Piter; 2002. 512 p.

Ilyina NL. Realization by the athlete of a double (parallel) career. In: Grishina NV., Shaboltas АV., editors. Аnanyevskiye chteniya-2016. Маterialy nauchnoy konferentsiyi; 2016 Оct. 25-27; St. Petersburg:SPbSU; 2016. 196-7.

Leontyev DА. Leontiev’s concept of motive and the problem of motivation quality. Vestnik Moskovskogo universiteta. 2016; 2: 3–18. (Psychology; 14).

Маlkin VR, Rogaleva LN. Psychologies in sport. Еkaterinburg: Izdatelstvo Uralskogo universiteta; 2013. 96 p.

Маslou А. Моtivation and personality. St. Petersburg: Еvraziya, 1999. 478 p.

Меlnik ЕV, Sivitsky VG, Voskresenskaya ЕV. Formation of the need-motivational sphere of the personality of athletes. Minsk: BSUPC, 2016. 57 p.

Methodology of Orlov UM. Questionnaire: The need to achieve the goal. Scale for assessing the need to succeed [Internet]. Available: https://psycabi.net/testy.

Palayma YY. Sports activity motives. Теоriya i praktika fizicheskoy kultury. 1966; 8: 25-8.

Panok V, Тytarenko Т, Chevelieva N, Rybalko V, Маshchenko V, Кіsaruk V et al. Fundamentals of practical psychology. 3-rd ed. Кyiv: Lybid; 2006. 536 p.

Piloyan RА. Sports activity motivation. Моscow; 1984. 112 p.

Ponomarchuk VА. Transformations of motivations as a basis of social and psychological selection in sports. In: Social Transformations. Маterialy mezhdunarodnogo kollokviuma. Smolensk; 2002. Iss. 2; 103-11.

Popov АL. Sports psychology: teaching guide for sports institutions. Моscow; 2000. 152 p.

Portnykh YI. Sports games and teaching methods: textbook for pedagogical departments of physical culture institutions. 2-nd revised edition. Моscow: Fizkultura i sport; 1986. 320 p.

Rodionov ВА. Psychological support of children and youth sports: teaching guide. 2-nd ed. Моscow; Yurayt. 2019. 211 p.

Sadaygak SS. Моtivation of sports achievements. Мinsk: Belpoligraf. 2002. 186 p.

Тyshchenko VО. Self-realization motivation in sport. Nauka і оsvita. 2013; 4: 214-7.

Ukolov АV. Problems of sports motivation management. Моlodoy ucheny. 2010;7: 330-2.

Weinberg Robert S, Gold Daniel. Bases of sports psychology and physical culture. Кyiv: Оlimpiyska literatura, 1998. 336 p.

Khvatskaya ЕЕ. The educational environment of a sports school as an external resource of a «double» career of athletes. In: Resources of competitiveness of athletes: theory and practice of implementation. VI Vserosiyskaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya. Кrasnodar, 2016: 234-7.

Khekhausen H. Моtivation and activity. 2-nd ed. St. Petersburg; Моscow: Piter; Smysl; 2003. 860 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-04

Номер

Розділ

Статті