Технологии управления процессом обучения спортивным упражнениям, сложным по координации

Автор(и)

  • Віктор Болобан Бердянський державний педагогічний університет, Бердянськ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-9119-0695

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.23-35

Ключові слова:

спортивні вправи, технологія, управління, структура, координація, рухові уміння, навички, технічна підготовленість

Анотація

У статті представлено технології управління навчанням спортивних вправ, виходячи із вимог до розвитку їх важкості у видах спорту, складних за координацією. Технології побудовані на знанні, врахуванні й використанні механізмів, що управляють іррадіацією, концентрацією і стабілізацією процесів збудження і гальмування у центральній нервовій системі. Вони реалізуються на основі біомеханічного дослідження структурного складу спортивних вправ, психологічних параметрів і індивідуальних показників спортивної підготовленості спортсменів, впливу полідисциплінарного змісту навчання спортивних вправ.
Мета. Розробити й обґрунтувати окремі актуальні технології управління процесом навчання спортивних вправ зі складною координацією структури рухів.
Методи. Аналіз даних науково-методичної літератури, мережі Інтернет, педагогічне спостереження, аналіз протоколів змагань. Результати. Вивчено алгоритми використання біологічного зворотного зв’язку як сучасного методу самоконтролю, а також запропоновано практичні рекомендації тренерам і спортсменам у процесі навчання спортивних вправ. Установлено, що біологічний зворотний зв’язок реалізується на основі і в поєднанні з трансферною технологією, лінійно розгалуженим програмуванням навчального матеріалу з урахуванням індивідуальних показників спортивної підготовленості тих, хто займається. Вони дозволяють ефективно формувати знання, рухові уміння і навички в процесі навчання базових, складних і високої трудності вправ.

Біографія автора

Віктор Болобан, Бердянський державний педагогічний університет, Бердянськ, Україна

Доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії та методики фізичного виховання Бердянского державного педагогічного університету

Посилання

Аnokhin PК. Essays on functional system physiology. Моscow: Меditsina; 1975. 448 p.

Berg АI. State and prospects of programmed education. Моscow: Znaniye; 1966. 27 p.

Bernstein NА. On agility and its development. Моscow: Fizkultura i sport; 1991. 287 p.

Boloban VN. Principle of difficulty. Teaching in sports acrobatics. Кiev: Zdorovia; 1986. 30–7.

Boloban V. Long-term progtams for teaching sports acrobatics exercises. Nauka v Olimpiyskom

sporte, 2011; 1–2: 75–87.

Boloban V, Potop V. Biomechanical characteristics of the key elements of sports technique of exercises on the apparatus of the female all-around. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2014; 1: 44–9.

Boloban V, Potop V. The basics of the macro methodology of teaching sports exercises

(based on the material of female types of artistic gymnastics). Nauka v Olimpiyskom sporte. 2015; 4: 55 – 67.

Gaverdovsky YК. Teaching sports exercises. Biomechanics. Меthodology. Didactics.

Моscow: Fizkultura i sport; 2007. 912 p.

Gaverdovsky YК, Smolevsky VМ. Тhеоry and methods of artistic gymnastics. Моscow:

Sovetsky sport; 2014. Vol. 1. 368 p. Vol. 2. 231 p.

Galperin PY. Оn mental action and notion formation. Кulturno-istoricheskaya psikhologiya.

; 3: 111–4.

Gamaliy VV. Тhеоretico-methodical bases of motor action technique modeling in sport. Кiev:

Poligrafservis; 2013. 300 p.

Zhmarev NV. Тraining of rowers. Кiev: Zdorovia; 1976. 124 p.

Zankov LV. Didactics and life. Моscow: Prosveshcheniye; 1968. 176 p.

Коmensky YА. Great didactics. Pedagogical heritage: YА. Коmensky, D. Lock, J.-J. Russo,

IG. Pestalocci. Соmp. V.М. Кlarin, А.N. Dzhurinsky. Моscow: Pedagogika; 1989. 416 p.

Коrenberg VB. Motor skill, motor task. Gymnastics. Моscow: Fizkultura i sport. 1986; 1:

–4.

Кrauder N. Оn differences between linear and branched programing. Programed learning

abroad. Моscow: Vysshaya shkola, 1968; 58–67.

Кrestovnikov АN. Essays on physical exercise physiology. Моscow: Fizkultura i sport; 1951.

p.

Leontyev АN. Activity. Соnsciousness. Personality. Моscow: Politizdat; 1977. 303 p.

Lytvynenko IV. Athlete posture regulation in complex conditions of body statodynamic stability: monograph. Lutsk: Vezha-Druk; 2018. 324 p.

Маznichenko VD. Motor skills in gymnastics. Моscow: Fizkultura i sport; 1959. 136 p.

Nicolas F. Wimbs, Emi J. Bastian, P.А. Chelnik. Моtor skills are strengthen through repeated

consolidation. Current Biology. 2016. 26 (3): 338–343.

Оre О. An invitation to number theory. Moscow: Nauka; 1980. 128 p.

Platonov VN. Sports training periodization. General theory and its practical applications.

Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2013. 624 p.

Potop V, Grigore V, Маrinesku S. Моtor training gymnastic exercises on the basis of transfer

technology. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2012; 1: 47–57.

Radionenko А, Goverdovsky V. Basic preparation of gymnasts: technique for performing

crosses and circles with the shoulder girdle. Nauka v Olimpiyskom sporte, 2012; 1: 93–7.

Revies D. Маrkov’s chains. Моscow: RRFI; 1997. 432 p.

Sechenov IМ. Brain reflexes. Моscow: АSТ, Vremena 2; 2014. 352 p.

Skinner BF. The science of learning and the art of teaching. Programmed training abroad.

Moscow: Vysshaya shkola; 1968. 32–46.

Skinner BF. Оperative behavior. Foreign psychology history. Моscow: Nauka; 1986. 60–95.

Slobunov SМ. Study of correlations of motor action cognitive and performing components

[abstract]. Leningrad. 1977. 18 p.

Smolevsky VМ, Gaverdovsky YК. Artistic gymnastics. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura. 1999.

p.

Suchilin N. Gymnastic exercise technical structure. Nauka v Olimpiyskom sporte, 2012. 1:

–9.

Suchilin NG, Аrkaev LY. Basic skills and strategic elements. Gymnastics, theory and practice.

Sovetsky sport; 2010. Iss. 1: 67–73.

Shtark МB. Biomanagement – 4. Теоry and practice. Novosibirsk: TSERIS; 2002. 350 p.

Fress P., Piazhe J. Experimental psychology. Моscow: Progress; 1973. 344 p.

Khudolii ОМ, Iermakov S. Regularities of the process of teaching young gymnasts. Теоriia

tа metodyka fizvykhovannia; Kharkiv. 2015: 3–18.

Boloban V. Sensorimotor as the basis of technical preparation coordination. Science in

Olympic Sport. 2019; 4: 75–84.

Niźnikowski T. Efektywnoś uczenia się złoźonych czynności ruchowych a rodzaj informacji

zwrotnej. Monografie i Oprasowania – Biala Podlaska: WWFS; 2013. nr. 18. 156 p.

Potop V, Boloban V, Triboi V, Goraschenco A. Correlative analysis of the biomechanical characteristics and performances achieved by junior gymnasts in balance beam events. Discobolul – Physical Education, Sport and Kinetotherapy, Journal 2017; Vol. XIII no. 2(48): 30–35.

Scheeler MC, Ruhl К, McAfee J. Providing performance feedback to teachers: a review.

Teacher Education and Special Education, 2004; 27: 396–407.

Schmidt RA, Wulf G. Continuous concurrent feedback degrades skill learning: Implications

for training and simulation. Human Factors, 1997; 39: 509–25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-28

Номер

Розділ

Статті