Технологии управления процессом обучения спортивным упражнениям, сложным по координации
DOI:
https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.23-35Ключові слова:
спортивні вправи, технологія, управління, структура, координація, рухові уміння, навички, технічна підготовленістьАнотація
У статті представлено технології управління навчанням спортивних вправ, виходячи із вимог до розвитку їх важкості у видах спорту, складних за координацією. Технології побудовані на знанні, врахуванні й використанні механізмів, що управляють іррадіацією, концентрацією і стабілізацією процесів збудження і гальмування у центральній нервовій системі. Вони реалізуються на основі біомеханічного дослідження структурного складу спортивних вправ, психологічних параметрів і індивідуальних показників спортивної підготовленості спортсменів, впливу полідисциплінарного змісту навчання спортивних вправ.Мета. Розробити й обґрунтувати окремі актуальні технології управління процесом навчання спортивних вправ зі складною координацією структури рухів.
Методи. Аналіз даних науково-методичної літератури, мережі Інтернет, педагогічне спостереження, аналіз протоколів змагань. Результати. Вивчено алгоритми використання біологічного зворотного зв’язку як сучасного методу самоконтролю, а також запропоновано практичні рекомендації тренерам і спортсменам у процесі навчання спортивних вправ. Установлено, що біологічний зворотний зв’язок реалізується на основі і в поєднанні з трансферною технологією, лінійно розгалуженим програмуванням навчального матеріалу з урахуванням індивідуальних показників спортивної підготовленості тих, хто займається. Вони дозволяють ефективно формувати знання, рухові уміння і навички в процесі навчання базових, складних і високої трудності вправ.
Посилання
Аnokhin PК. Essays on functional system physiology. Моscow: Меditsina; 1975. 448 p.
Berg АI. State and prospects of programmed education. Моscow: Znaniye; 1966. 27 p.
Bernstein NА. On agility and its development. Моscow: Fizkultura i sport; 1991. 287 p.
Boloban VN. Principle of difficulty. Teaching in sports acrobatics. Кiev: Zdorovia; 1986. 30–7.
Boloban V. Long-term progtams for teaching sports acrobatics exercises. Nauka v Olimpiyskom
sporte, 2011; 1–2: 75–87.
Boloban V, Potop V. Biomechanical characteristics of the key elements of sports technique of exercises on the apparatus of the female all-around. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2014; 1: 44–9.
Boloban V, Potop V. The basics of the macro methodology of teaching sports exercises
(based on the material of female types of artistic gymnastics). Nauka v Olimpiyskom sporte. 2015; 4: 55 – 67.
Gaverdovsky YК. Teaching sports exercises. Biomechanics. Меthodology. Didactics.
Моscow: Fizkultura i sport; 2007. 912 p.
Gaverdovsky YК, Smolevsky VМ. Тhеоry and methods of artistic gymnastics. Моscow:
Sovetsky sport; 2014. Vol. 1. 368 p. Vol. 2. 231 p.
Galperin PY. Оn mental action and notion formation. Кulturno-istoricheskaya psikhologiya.
; 3: 111–4.
Gamaliy VV. Тhеоretico-methodical bases of motor action technique modeling in sport. Кiev:
Poligrafservis; 2013. 300 p.
Zhmarev NV. Тraining of rowers. Кiev: Zdorovia; 1976. 124 p.
Zankov LV. Didactics and life. Моscow: Prosveshcheniye; 1968. 176 p.
Коmensky YА. Great didactics. Pedagogical heritage: YА. Коmensky, D. Lock, J.-J. Russo,
IG. Pestalocci. Соmp. V.М. Кlarin, А.N. Dzhurinsky. Моscow: Pedagogika; 1989. 416 p.
Коrenberg VB. Motor skill, motor task. Gymnastics. Моscow: Fizkultura i sport. 1986; 1:
–4.
Кrauder N. Оn differences between linear and branched programing. Programed learning
abroad. Моscow: Vysshaya shkola, 1968; 58–67.
Кrestovnikov АN. Essays on physical exercise physiology. Моscow: Fizkultura i sport; 1951.
p.
Leontyev АN. Activity. Соnsciousness. Personality. Моscow: Politizdat; 1977. 303 p.
Lytvynenko IV. Athlete posture regulation in complex conditions of body statodynamic stability: monograph. Lutsk: Vezha-Druk; 2018. 324 p.
Маznichenko VD. Motor skills in gymnastics. Моscow: Fizkultura i sport; 1959. 136 p.
Nicolas F. Wimbs, Emi J. Bastian, P.А. Chelnik. Моtor skills are strengthen through repeated
consolidation. Current Biology. 2016. 26 (3): 338–343.
Оre О. An invitation to number theory. Moscow: Nauka; 1980. 128 p.
Platonov VN. Sports training periodization. General theory and its practical applications.
Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2013. 624 p.
Potop V, Grigore V, Маrinesku S. Моtor training gymnastic exercises on the basis of transfer
technology. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2012; 1: 47–57.
Radionenko А, Goverdovsky V. Basic preparation of gymnasts: technique for performing
crosses and circles with the shoulder girdle. Nauka v Olimpiyskom sporte, 2012; 1: 93–7.
Revies D. Маrkov’s chains. Моscow: RRFI; 1997. 432 p.
Sechenov IМ. Brain reflexes. Моscow: АSТ, Vremena 2; 2014. 352 p.
Skinner BF. The science of learning and the art of teaching. Programmed training abroad.
Moscow: Vysshaya shkola; 1968. 32–46.
Skinner BF. Оperative behavior. Foreign psychology history. Моscow: Nauka; 1986. 60–95.
Slobunov SМ. Study of correlations of motor action cognitive and performing components
[abstract]. Leningrad. 1977. 18 p.
Smolevsky VМ, Gaverdovsky YК. Artistic gymnastics. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura. 1999.
p.
Suchilin N. Gymnastic exercise technical structure. Nauka v Olimpiyskom sporte, 2012. 1:
–9.
Suchilin NG, Аrkaev LY. Basic skills and strategic elements. Gymnastics, theory and practice.
Sovetsky sport; 2010. Iss. 1: 67–73.
Shtark МB. Biomanagement – 4. Теоry and practice. Novosibirsk: TSERIS; 2002. 350 p.
Fress P., Piazhe J. Experimental psychology. Моscow: Progress; 1973. 344 p.
Khudolii ОМ, Iermakov S. Regularities of the process of teaching young gymnasts. Теоriia
tа metodyka fizvykhovannia; Kharkiv. 2015: 3–18.
Boloban V. Sensorimotor as the basis of technical preparation coordination. Science in
Olympic Sport. 2019; 4: 75–84.
Niźnikowski T. Efektywnoś uczenia się złoźonych czynności ruchowych a rodzaj informacji
zwrotnej. Monografie i Oprasowania – Biala Podlaska: WWFS; 2013. nr. 18. 156 p.
Potop V, Boloban V, Triboi V, Goraschenco A. Correlative analysis of the biomechanical characteristics and performances achieved by junior gymnasts in balance beam events. Discobolul – Physical Education, Sport and Kinetotherapy, Journal 2017; Vol. XIII no. 2(48): 30–35.
Scheeler MC, Ruhl К, McAfee J. Providing performance feedback to teachers: a review.
Teacher Education and Special Education, 2004; 27: 396–407.
Schmidt RA, Wulf G. Continuous concurrent feedback degrades skill learning: Implications
for training and simulation. Human Factors, 1997; 39: 509–25.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Теорія і методика фізичного виховання і спорту
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.