Концептуальні підходи в дослідженнях гендерної диференціації у фізичному вихованні
DOI:
https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.85-94Ключові слова:
фізичне виховання, гендер, гендерний підхід, юнаки, дівчата, індивідуальна фізична культура, гендерна ідентичністьАнотація
У представленій статті розглянуто різноманітні аспекти гендерної проблематики сучасного фізичного виховання. Викладено та обґрунтовано основні концептуальні засади та передумови впровадження гендерного підходу у фізичному вихованні дітей, підлітків та молоді.Мета. Теоретично та методологічно обґрунтувати концептуальні засади гендерної диференціації у фізичному вихованні дітей, підлітків та молоді.
Методи. Аналіз, узагальнення та систематизація даних науково-методичної літератури; соціологічні (анкетування, опитування).
Результати. Викладено основні теоретичні аспекти та передумови впровадження гендерного підходу у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. Розглянуто та охарактеризовано співвідношення біологічних та соціальних характеристик особистості крізь призму категорії «гендер» та їх вплив на формування індивідуальної фізичної культури юнаків і дівчат. Виокремлено основні напрями досліджень із проблеми впровадження гендерного підходу в процес фізичного виховання. Обґрунтовано та розроблено концептуальні засади гендерного підходу у фізичному вихованні дітей, підлітків та молоді. Отримані дані свідчать, що передумови розробки гендерного підходу вирізняються комплексністю у дослідженнях, спрямованих на визначення показників фізичного стану, мотиваційної сфери, психологічної статі юнаків і дівчат у віковому, статевому та гендерному аспектах. Визначено, що впровадження гендерного підходу пов’язане з новим способом пізнання значущості фізичної культури, розкрито специфіку його застосування у формуванні індивідуальної фізичної культури школярів, ефективно активізуючи індивідуальні особистісні та фізичні якості юнаків і дівчат, враховуючи фактор статі у змістовій частині фізичного виховання під час формування мотивації до занять руховою активністю, а статевий диморфізм – під час фізичних навантажень, рухового режиму, інтенсивності та обсягу фізичних вправ.
Посилання
Bendas TV. Gender psychology: a textbook. St. Petersburg: Piter Press; 2009. 428 p.
Vorozhbitova AL. Gender components of the theory of physical culture [abstract]. Maikop: Adighe state. un-t; 2008. 189 с.
Geodakyan VA. A systematic approach and regularities in biology. System research. Methodological problems: Yearbook. Moscow; 1984. 329 p.
Groshev IV. Psychology of sex differences [dissertation]. Moscow: Rossiysky un-t druzhby narodov; 2002. 523 p.
Groshev IV. Psychophysiological differences between men and women. Moscow: Publishing house of the Moscow Psychological and Social Institute; 2005. 464 p.
Damadaeva AS. Specificity of personality gender differentiation in sport. Uchenyye zapiski universiteta imeni P. Lesgafta. 2010;10(68):54.
Dulmukhametova GF. Pedagogical conditions of gender differentiation in teaching senior schoolchildren [dissertation]. Kazan: Таtarsky gos. gumanitarno-pedagogichesky un-t; 2011. 245 p.
Ievstigneieva IV. Gender education of primary school children in physical education lessons [abstract]. Luhansk; 2012. 24 p.
Law of Ukraine «On Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men». Information of the Verkhovna Rada.2018;5:35.
Ilyin ЕP. Sex and gender. St. Petersburg: Piter; 2010. 686 p.
Ilchenko O. Gender approach as a new methodology of scientific research in the field of pedagogy: genesis of development. Pedahohichni nauky: zbirnyk naukovykh prats. Poltava; 2011. p. 22-9.
Kikinezhdi O. Formation of youth gender culture: problems and prospects.2004;1:27-9.
Kletsina IS. From sex psychology to gender studies in psychology. Voprosy psikhologiyi. 2003;(1):61–78.
Kletsina IS. Psychology of gender relations: theory and practice. St. Petersburg: Аlteya; 2004. 408 p.
Кrutsevych ТI. The concept of improving physical education programs in secondary school. Fizvykhovannia v suchasniy shkoli. 2012;2(78): 8–9.
Кrutsevych ТI, Bezverkhnia GV. Recreation in physical culture of different population groups: textbook for students. Кyiv: Оlimpiyska literatura; 2010. 248 p.
Кrutsevych ТI, Marchenko OY. Gender differences in the hierarchical structure of value orientations of schoolchildren of different age groups. Fizychne vykhovannia, sport і kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi. 2018;3(43):144.
Кrutsevych ТI, Zakharchenko MO, Marchenko OY. Taking into account the gender approach in the process of physical education classes for student youth. In: Physical culture and sport: experience and prospects. Маterialy Міzhnarod. naukovo-praktychnoi konf.; 2017 Apr 6-7; Chernivtsi. Моlodyi vchenyi. 2017; 3.1(43.1):180-3.
Кrutsevych Т. Marchenko O, Bilichenko O, Imas T. Gender characteristics of boys and girls involved in sports and not. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. 2012;(2):14-7.
Кrutsevych ТI, editor. Theory and methods of physical education: textbook for students of higher phys. education and sport institutions. Кyiv: Оlimpiyska literatura; 2017. Vol. 1; p. 82–145.
Кrutsevych ТI, editor. Theory and methods of physical education: textbook for students of higher phys. education and sport institutions. Vol. 2. Кyiv: Оlimpiyska literatura; 2017. 392 p.
Marchenko OY. Theoretico-methodological bases of the gender approach to the formation of the axiological significance of schoolchildren physical culture: monograph. Pereyaslav-Khmelnytsky: Dombrovska Y.M; 2018. 292 p.
Marchenko OY. Theoretico-methodological bases of the gender approach to the formation of the axiological significance of schoolchildren physical culture: [аbstract]. Кyiv: NUPESU; 2020. 28 p.
Moskalenko NV. Theoretico-methodological principles of innovative technologies in the system of physical education of junior schoolchildren [abstract]. Кyiv: NUPESU; 2009. 42 p.
Pangelova NI. Theoretico-methodical bases of formation of the harmoniously developed personality of the child of preschool age in the course of physical training [the dissertation]. Кyiv: NUPESU; 2014. 445 p.
Radina NK, Tereshenkova EY. Age and sociocultural aspects of gender socialization of adolescents. Voprosy psikhologiyi. 2006;(5):49–59.
Samoilenko NI. Prerequisites for the emergence of a gender approach in pedagogical science. Моlodyi vchenyi. 2016;6(33):458–461.
Svitailo N, editor. Formation of gender-responsible behavior in young people (on the example of Ukrainian universities): teaching guide. Sumy: Vydavnytstvo RА «Khoroshiye lyudi»; 2014. 210 p.
Tomenko OA. Non-special physical education of student youth: theory and methodology: monograph. Sumy:Vydavnytstvo МаkDen; 2012. 276 p.
Fashchuk OV. Gender features of physical education of teenagers [abstract]. Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi nats. universytet; 2011. 24 p.
Shtileva LV. The gender factor in education: gender approach and analysis. Moscow: PER SE; 2008. 316 p.
Shtyleva L. Introduction of the theory of gender relations into professional training and professional development of teachers [Internet]. Available: http://www.murman.ru
Antala B. The impact of coeducational physical education to the class climate at secondary schools. Olimpik Sports and Sport for All. Sport, Street, Adaptatio: proceeding book of XVI International Scientific Congress and VI International Scientific Congress; 2012 May 17-19; Sofia. Sofia: National Sport Academi «Vassil Leski». 2012. р. 167-9.
Crum B, Mester J. A critical review of competing PE concepts. Sport scinces in Europe 1993 – Current and future perspectives. Aachen: Meyer and Meyer; 1994. р. 516-33.
Oliver KL. Kirk D. Girls, gender and physical education: an activist approach (routledge studies in physical education and youth sport). Routledge; 2015. 136 p.
Pawlowski CS, Ergler C, Tjørnhøj-Thomsen T, Schipperijnetal J. Like a soccer camp for boys’. A qualitative exploration of gender edactivity patternsin children’s self organized play during school recess. European Physical Education Review. 2015;(21):275-91.
Richter C. Concepts of physical education in Europe: movement, sport and health. International journal of physical education a roview publication. 2007;(3):101-6.
Scott S. Gender: a useful category of historical analisis. The American Historical Review. 1986;5:10-67.
Slingerland M, Haerens L, Cardon G, Borghouts L. Differences in perceived competence and physical activity levels during single gender modified basketball game playin middleschool physical education. European Physical Education Review. 2014;20:20-35.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Теорія і методика фізичного виховання і спорту
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.