Психологічне дослідження особистості як суб’єкта спортивної діяльності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.116-123

Ключові слова:

тренер, спортсмени, суб’єкт спортивної діяльності, лідерство, гендерні особливості, самооцінка, емоційне вигорання

Анотація

Розглянуто наукові дослідження співробітників кафедри психології і педагогіки Національного університету фізичного виховання і спорту України, присвячені вирішенню важливого завдання психології спорту – переходу в роботі тренерів від настанови на досягнення максимального результату до визначення розвитку і стабілізації необхідних для кожного виду спорту психологічних якостей спортсмена, що забезпечує його становлення в спорті як особистості і суб’єкта.
Мета. Визначити специфіку прояву психологічних особливостей особистості спортсмена і тренера як суб’єктів спортивної діяльності.
Методи. Аналіз науково-методичної літератури та даних мережі Інтернет, анкетування, експертна оцінка, методи психологічної діагностики, контент-аналіз, метод семантичного диференціалу.
Результати. У ході дослідження виявлено, що психологічні особливості проявів особистості спортсменів та тренерів як суб’єктів спортивної діяльності сприятимуть цілеспрямованому формуванню у спортсменів психологічних якостей, які допоможуть досягненню успіхів у тренувальній і змагальній діяльності. Тренерам дадуть можливість успішно управляти процесом підготовки, враховуючи необхідний рівень розвитку науково обґрунтованих професійних якостей спортсменів.

Біографії авторів

Валентина Воронова, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Професор кафедри психології і педагогіки Національного університету фізичного виховання і спорту України

Тетяна Петровська, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Завідувач кафедри психології і педагогіки Національного університету фізичного виховання і спорту України

Вікторія Ковальчук, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Доцент кафедри  психології і педагогіки Національного університету фізичного виховання і спорту України

Ірина Смоляр, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Доцент кафедри психології і педагогіки Національного університету фізичного виховання і спорту України

Посилання

Bendas TV. Gender leadership research. Psychology issues. 2000;1:87-95.

Boyko VV. Burnout syndrome in professional communication. Saint Petersburg: Piter, 1999. 243 p.

Brill MS. Individualization in sports games: difficulties, experience, prospects. Теоriya i praktika fizicheskoy kultury. 2001;5:32-3.

Vodopyanova NE. Professional «burnout» and resources to overcome it. Psikhologiya zdorovya St. Petersburg: Piter, 2003. 186 p.

Voronova VI, Kovalchuk VI. Features of the manifestation of burnout of a coach’s personality in the process of professional activity. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2016;1:46-50.

Voronova VI, Smolyar II. Gender characteristics of a business and emotional leader in a handball team. Sportivny psikholog. 2011;3:43-8.

Gorbunov GD. Psychopedagogy of sports. Moscow: Sovetsky sport, 2012. 311 p.

Gorskaya GB. Organizational stress in sports: sources, specificity of manifestations,

research directions. Fizicheskaya kultura, sport – nauka i praktika. 2012;4:74-6.

Grin EI. Personal factors determining the development of professional burnout in athletes of different sex. Fizicheskaya kultura, sport – nauka i praktika. 2009;1:33-7.

Dzhamgarov TT, Rumyantseva VI. Leadership in sports. Moscow: Fizkultura i sport, 1983. 80 p.

Zinkevich-Evstigneeva TD. Effective team: Steps to build: A guide for those looking to build their team. St. Petersburg: Rech, 2003. 128 p.

Zubkov AE, Lazareva VG. The role of leaders in the sports team. A: Physical education is the health of students: materialy Vseukrainskoi naukovo-prakt. konferentsii. Donetsk; 2009. p. 61-4.

Ilyin EP. Psychology of individual differences. Saint Petersburg: Piter, 2004. 702 p.

Kachina A.A., Dainyak VN. The specifics of professional stress in the activities of a figure skating coach. In: Psychology of mental states: theory and practice: materialy Vseros. nauchno-prakt. konf. Каzan: ZАО «Novoye znaniye», 2008. p. 76-80.

Kletsina IS. Workshop on Gender Psychology. Saint Petersburg: Piter, 2003. 480 p.

Kovalchuk VI. Personal determinants of coach professional burnout in sport. [dissertation] Kyiv, 2016. 187 p.

Kovalchuk VI, Voronova VI. Features of professional burnout of coaches with different professional experience. Skhidnoievropeyskyi natsionalny universytet imeni Lesi Ukrainky. 2014;3(27):15-8.

Kokun OM. Peculiarities of professional orientation, competence and professionally important qualities of specialists of «human-human» professions in comparison with specialists of other types of professions. Аktualni problem psykholohii. 2012. т. 5;12:90-8.

Kon IS. Interdisciplinary research. Sociology. Psychology. Anthropology. Rostov-on-Don: Feniks, 2006. 608 p.

Korkh A.Y. Coach: Activity and Personality: Study Guide. Moscow: Теrra-sport, 2000. 120 p.

Lozovaya GV. Formation of an athlete’s self-esteem: a textbook. St. Petersburg: Sankt-Peterburgskaya gos. аkadem. fizkultury im. P.F. Lesgaft; 2003. 20 p.

Malinovsky AI, Petrovskaya TV. Personal determinants of the formation of the functional image of a football coach when working with teams of different levels. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2018;1:66-72.

Materials of the scientific conference dedicated to the results of research work in 1967. Kiev: KGIFK, 1968. 123 p.

Materials of the scientific conference dedicated to the results of research work in 1968. Kiev: KGIFK, 1969. 146 p.

Mishchenko AV. Personal determinants of emotional burnout in sports coaches [abstract]. Sochi, 2011. 22 p.

Mikhnov AP. Improving the efficiency of competitive activities of highly qualified hockey players by means of self-esteem correction. [dissertation] Kyiv, 2017. 187 p.

Scientific conference dedicated to the results of research work in 1956. Thesess and abstracts of scientific works. Kiev: KGIFK, 1957. 157 p.

ХI Scientific conference dedicated to the results of research work in 1958. Thesess and abstracts of scientific works. Kyiv: KGIFK, 1958. 98 p.

Оrel VЕ. Mental burnout syndrome. Moscow, 2005. 330 p.

Petrovskaya T, Malinovsky A. Sociopsychological components of the functional image of a football coach. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2017;2:39-44.

Rodionov AV. Psychology of physical education and sports. Moscow: Аkademichesky proekt, 2004. 576 p.

Rodionov AV. Psychology to elite sports. Sportivny psikholog. 2008;1(13):4-7.

Sivitsky VG. The system of psychological support for sports activities. Sportivny psikholog. 2007;1(9):37-42.

Smolyar AI. Differentiation of the leadership qualities of athletes in men’s and women’s teams (on the example of playing sports) [thesis]. Kiev; 2011. 192 p.

Smolyar I, Turchina N. Gender aspect of leadership in sports. In: Olympic sports and sports for all: Kyiv: Olimpiyska literatura, 2005. p. 195.

Smolyar I. Personal determinants of leadership in men’s and women’s sports teams. Моloda sportyvna nauka Ukrainy. 2008;12, Vol. 1. p. 330–335.

Hasina PL. The role team composition and the dynamics of its effectiveness. Voprosy psikhologiyi. 2009;4:91-98.

Maslach C, Jackson SE. The Maslach Burnout Inventory. CA : Consulting psychologists press. Palo Alto. 1986. 209 p.

Petrovska T, Sova V, Khmelnitska I, Borysova O, Imas Y, Malinovskyi A, Tereschenko L. Research of football coach’s professionally important qualities in football player’s perception. Journal of Physical Education and Sport. 2020;20 (Supplement issue 1):435-440. doi:10.7752/jpes.2020.s1063.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-28

Номер

Розділ

Статті