Олімпійський спорт у системі гуманітарної освіти (український досвід)

Автор(и)

  • Марія Булатова Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна https://orcid.org/0000-0002-6266-8618
  • Лідія Радченко Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна
  • Валентина Єрмолова Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.105-115

Ключові слова:

олімпійська освіта, олімпізмізм, освітній процес, гуманістичне виховання

Анотація

Надзвичайна популярність олімпійського спорту, його виняткова історична та культурна спадщина, багатопланова і вражаюча сучасність, багата не тільки на яскраві і динамічні спортивні події, а й пронизана розгалуженими зв’язками з політикою, економікою, освітою, вихованням, екологією, сучасними технологіями, створюють широкі можливості для  икористання олімпійського руху та Олімпійських ігор як арени для різнобічної гуманітарної освіти та гуманістичного виховання.
Мета. Висвітлення окремих складових українського досвіду використання гуманістичного потенціалу олімпійського спорту як одного з засобів модернізації системи освіти.
Методи. Аналіз літературних джерел, документальних матеріалів, опитування, синтез та узагальнення.
Результати. Україна є одним зі світових лідерів за масштабами організації олімпійських досліджень, поширенням ідей олімпізму та розробкою матеріалів, що дозволяють використовувати надбання олімпійського спорту в гуманітарній освіті. Визнання досягнення нашої країни в дослідницькій роботі з олімпійської проблематики та поширенню олімпійських ідей і цінностей стало можливим завдяки активній співпраці Олімпійської академії України з Національним університетом фізичного виховання і спорту України та Національним олімпійським комітетом України. До основних складових комплексного підходу до вирішення питання використання надбань олімпійського спорту у гуманітарній освіті молоді в  аціональному університеті фізичного виховання і спорту України слід віднести: запровадження навчальної спеціальності «олімпійський та професійний спорт»; відкриття кафедри олімпійського спорту та магістратури «олімпійський спорт і освіта», організація міжнародних наукових конгресів і конференцій; створення видавництва «Олімпійська література» та Навчально-наукового олімпійського інституту; потужна науково-дослідна діяльність, результатом якої є вихід у світ численних фундаментальних праць з олімпійської тематики; встановлення ділових контактів з провідними міжнародними науковими установами, які займаються різними аспектами олімпійського спорту та олімпійської освіти.

Біографії авторів

Марія Булатова, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Професор кафедри історії та теорії олімпійського спорту Національного університету фізичного виховання і спорту України

Лідія Радченко, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Доцент кафедри історії та теорії олімпійського спорту Національного університету фізичного виховання і спорту України

Валентина Єрмолова, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Професор кафедри історії та теорії олімпійського спорту  Національного університету фізичного виховання і спорту України

Посилання

Bubka SN. Olympic Sport: Ancient Greek heritage and current state [dissertation]. Kiev: NUPESU; 2013. 248 p.

Bulatova MM, editor. Olympic education. 25 years together. Kyiv; 2017. 128 p.

Bulatova M. Multiculturalism and the Olympic Sport. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2018; 2:4-16.

Bulatova M, Bubka S. Cultural heritage of ancient Greece and the Olympic Games. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 2012.

Bulatova M, Platonov V. Olympism and the Olympic education: history, modernity, future. Nauka v Olimpiyskom sporte. 2018; 4:4-27.

Bulatova MM, Bubka SN, Platonov VM. Olympic sport in the system of humanitarian education. Kyiv: Persha drukarnia; 2019. 912 p.

Pierre de Coubertin. Olympic memoirs. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 1997. 180 с.

Platonov VN, Guskov S I. Olympic sport: in 2 books. Кiеv: Оlimpiyskaya literatura; 1994. Book 1; 496 p.

Stolyarov V. Sociology of physical culture and sport. Introduction to the problematic and a new concept. Litres; 2017. 490 p.

Shulgina DN. Globalization and cultural identity [abstract]. Voronezh; 2011. 26 p.

Armour K, Dagkas S. Olympism and education: a critical review. Educational Review. 2012;64(3):261-4.

Binder D. Canada: Olympic education programmes as legacies of Olympic Games. In: Naul R, Binder D, Rychtecky A, Culpan I, editors. Olympic education: an international review. New York: Taylor & Francis; 2017. p. 104-18.

Bronikowski M, Bronikowska M, Glapa A. Poland: Olympic education as patterns of sport instittutions. In: Naul R, Binder D, Rychtecky A, Culpan I, editors. Olympic education: an international review. New York: Taylor & Francis; 2017. p. 222-37.

Muller N, editor. Pier de Coubertin. Olimpism. Selected Writings. Lausanne: IOC, 2000, p. 281-283.

Fioranzi A, Florio G. Analysis of the Olympic ideals applied to the World of business 2010 winners. In: Chatziefstathiou D, Muller N, editors. Olympism, Olympic education and learning legacies. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars Publishing; 2014. p. 260-7.

Georgiadis K. The Olympic education program of the Organizing Committee of the Olympic Games Athens 2004 and the Greek Ministry of Education. In: IOA, editor. 45th Session for Young Participants; 2005; Olympia. Olympia: IOA; 2005. p. 120-45.

Leith LM. Personality and endurance performance: The state-trait controversy. In: Shephard RJ, Astrand PO, editors. Endurance in Sport. Blackwell Sci. Publ. 1992:256.

Lenskyj H. Olympic education and Olympism: Still colonizing children’s minds. Educational Review. 2012;64(3):265-74.

Naul R, Binder D, Rychtecky A, Culpan I, editors. Olympic education: an international review. New York: Taylor & Francis; 2017. 361 p.

Ren Hai. China: Olympic education in the context of the Beijing Olympic Games. In: Naul R, Binder D, Rychtecky A, Culpan I, editors. Olympic education: an international review. New York: Taylor & Francis; 2017. p. 119-34.

Todt NS. Worldwide practices combining Olympic values and sport: encouraging transferable life skills to Disadvantaged Brazilian Communities. In: Chatziefstathiou D, Muller N, editors. Olympism, Olympic education and learning legacies. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars Publishing; 2014. p. 194-206.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-28

Номер

Розділ

Статті