Реалізація цілей сталого розвитку в дослідженні дефиніції інклюзивності в дискурсах освіти та фізичної культури і спорту

Автор(и)

  • Вікторія Маринич Національний університет фізичного виховання і спорту України, вул. Фізкультури 1, м. Київ, 03150, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2784-680X
  • Ірина Когут Національний університет фізичного виховання і спорту України, вул. Фізкультури 1, м. Київ, 03150, Україна, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.1.87-96

Анотація

Анотація. Конвенція ООН про права людей з інвалідністю покладає на держави зобов’язання щодо забезпечення прав дітей згідно зі світовими стандартами освіти. ЮНЕСКО в 2015 р. переглянуло Міжнародну хартію фізичного виховання, фізичної активності та спорту, якою утверджується доступ до фізичного виховання, рухової активності і спорту особам з інвалідністю. У світі визнається глобальним каталізатором миру і сталого розвитку для всіх (2020), що уможливлює на міжнародному, національному та місцевому рівнях розвивати у суспільствах культуру здорового способу життя, в тому числі осіб з інвалідністю. Саме тому важливим є співвіднести реалізацію цілей сталого розвитку в дискурсах освіти та фізичної культури і спорту, дослідити дефініцію «інклюзивність», значення і зміст, а також її трансформацію останніми десятиріччями. Мета. Аналіз дефініції інклюзивності в дискурсах освіти та фізичної культури і спорту в міжнародному контексті для досягнення цілей сталого розвитку. Методи. Аналіз і узагальнення науково-методичної літератури та матеріалів мережі Інтернет, нормативно-правових та регламентуючих документів, офіційних сайтів ООН та ЮНЕСКО, контент-аналіз. Результати. Досліджено трансформацію дефініції інклюзивності. Проаналізовано міжнародні документи і законодавство щодо забезпечення інклюзивної освіти. Виокремлено місце фізичної культури і спорту в реалізації цілей сталого розвитку в контексті інклюзивності. Досліджено, що протягом 30 останніх років відбулась трансформація дефініції «інклюзивність», що полягає у розширенні кола осіб (широкої різноманітності людей), яким має бути забезпечена участь у навчанні, культурі та спільнотах. Проаналізовано процес реалізації інклюзивної освіти в міжнародних документах ООН та ЮНЕСКО, що стає потужною підтримкою для реалізації інклюзивної освіти на національних рівнях. На сьогодні спорт офіційно був визнаний інструментом для досягнення 10 з 17 цілей сталого розвитку, а також партнером для реалізації спільних з освітою цілей сталого розвитку, в тому числі сприяння реалізації інклюзивності.

Ключові слова: особа з інвалідністю, інклюзивність, освіта, спорт, цілі сталого розвитку.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-18

Номер

Розділ

Статті