Подвижные игры как средство адаптивного физического воспитания младших школьников с отклонениями умственного развития

Автор(и)

  • Лариса Кузнецова Национальный университет физического воспитания и спорта Украины, Киев, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32652/tmfvs.2013.4.29-33

Ключові слова:

адаптивне фізичне виховання, відхилення розумового розвитку, рухливі ігри

Анотація

Подано аналіз спеціальної науково-методичної літератури про використання рухливих ігор в адаптивному фізичному вихованні дітей із вадами розумового розвитку. Розглянуто вимоги до проведення рухливих ігор. Виявлено специфічні особливості ігрової діяльності дітей із даною нозологією. Запропоновано перелік рухливих ігор та їх вплив на фізичну та психічну сферу школярів, які мають вади розумового розвитку.

Посилання

Bashmakova O. V. Correctional developing methodical games for children with intellectual disabilities. – Kaliningrad, 2010. – P. 3–11.

Isaev D. N. Mental defi ciency in children / D. N. Isaev. – Leningrad: Meditsina, 1982 – 224 p.

Krutsevich T. Yu. Theory and methodology of physical education [textbook for students of higher educational establishments] / [ed. by T. Yu. Krutsevich]. – K.: Olympic Literature, 2008. – P. 252, 329–336.

Lesko O. Experimental technique using action games for low school children with mental retardation / O. Lesko //Young sports science of Ukraine: collected scientifi c papers. – Lviv: LDІFK, 2004. – P. 83.

Mameshina M. A. Features of physical education in students with various disabilities / Mameshina M. A. // Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk. – 2008. – N 3. – P. 26–30.

A program for special pre-school educational establishments: education and training of children with intellectual disabilities / ed. L. Timofeieva. – Minsk: Narodnaia asveta: Ministry of Defense of the Republic of Belarus, 2007.

Chudnaia R. V. Adapted physical education / R. V. Chudnaia. – Kiev: Naukova Dumka, 2000. – P. 288–296.

Shapkova L. V. The means of adaptive physical training [method. recommendations for physical therapy and developmental teaching classes for children with intellectual disabilities] / L. V. Shapkova; [ed. by S. P. Evseiev]. – Moscow: Soviet sport, 2004. – 226 p.

Shapkova L. V. Action games for children with developmental disabilities / L. V. Shapkova. – St. Petersburg: Detstvo-Press, 2001. – 160 p.

Shpitalnaia O. A. Physical recreation for low school children with intellectual disabilities in kindergarten: autoref. of diss. ... cand. of sci. in pedagogy. – St. Petersburg, 2000.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-10-30

Номер

Розділ

Статті